رفتن به محتوای اصلی
سید مهدی موسوی

روحانیت و تبلیغ در جبهه

تاریخ انتشار:

 

یکی از بایسته های تبلیغ دینی، توجه به پدیده های تاریخی و شرایط زمانی و ظرفیت ارزشی آن است به نحوی که می توان با تبیین و تبلیغ آن پدیده ارزشهای الهی را در جامعه نهادینه ساخت.

با نگاهی عمیق به تغییر و تحولات اجتماعی در طول تاریخ روشن می شود که برخی از پدیده های اجتماعی دارای امتداد فکری و فرهنگی است به نحوی که می تواند در حوادث و اتفاقات آینده موثر واقع شود و به گونه هایی خاص در جهت بخشی پدیده های پیش رو نقش آفرینی نمایند.

 این گونه از پدیده ها از چنان ظرفیتی برخوردند که همچون گنجینه ای تمام نشدنی، یک جامعه و ملت را می تواند به لحاظ فکری و فرهنگی تغذیه و بیمه نماید. از جمله این پدیده های تاریخ ساز می توان به نهضت عاشورا اشاره کرد که هنوز نیز پس از هزار و چهارصد سال بر تارک تاریخ بشریت می درخشد و همچنان فریان حضرت حسین ابن علی(علیهما السلام) زننده کننده جانهای آدمیان و بیدار ساز ملت های مسلمان و غیر مسلمان است.

در زمانه ما نیز پدیده هایی وجود دارد که از ظرفیت های گسترده ای برخوادار است و از مقطع تاریخی وقوع خود فراتر رفته و به عنوان یک مکتب، فرهنگ، هویت و میراث توان الگوسازی برای نسلهای آینده را دارا می باشد و روحانیت نیز می بایست براساس کریمه «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» این شعائر الهی را تعظیم بنماید و تعظیم این پدیده ها به بزرگداشت و تبلیغ آنها است. از جمله این پدیده ها، هشت سال دفاع مقدس ایرانیان است که به علت الگوپذیری از فرهنگ و هویت عاشورایی از ظرفیتی عظیم برخوردار است. این پدیده بزرگ فکری و هویت تاریخی به گونه های مختلف می تواند در آینده ایران و ملت های آزادی خواه جهان اثر بخش باشد. و در دهه چهارم نظام مقدس جمهوری اسلامی که به دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده است اثر بخشی نماید.

این نوشتار به جوانب مختلف اثر بخشی دفاع مقدس در دهه چهارم ایران اسلامی اشاره می کند تا ضرورت تعظیم و تبلیغ صحیح این فرهنگ و حماسه را به اثبات برساند.

1. دفاع مقدس به مثابه مکتب پرثمری است که شکوفه های شکوهمند آن رایحه ایثار، اخلاص و مقاومت را در فضای انسانیت پراکنده می سازد، در این بوستان، دلاورانی گمنام پرورش یافته اند که با رشادت خالصانه عروج به سوی عرش، قدس و ملکوت را زمزمه کرده اند. جهادگرانی پرورش یافتند که با دست خالی در مقابله با دشمن بعثیِ تا دندان مسلح، ایستادگی کردند و از دین و خاک و ناموس دفاع کردند و علاوه بر سلاح ایمان و توکل به ذات باری تعالی، با اعتماد به نفس، خلاقیت و ابتکار خود را به سلاح های پیشرفته بومی مجهز نمودند تا مشتی آهنین بر دهن سران استکبار جهانی باشد و بگویند که در تحریم جهانی شما ، باز هم می توان حرکت کرد و پیروز شد.

2. دفاع مقدس به مثابه میراث تاریخی و هویتی است که می تواند شناسنامه ملت ایران باشد میراثی که برآمده از عنصر ایمان و خودباوری و روحیه جهادی است. میراثی که تجسم عینی انسانیت، معنویت، حق طلبی و ظلم ستیزی و عدالت خواهی ملتی آزاده است که راه پیشرفت و تعالی خود را یافته و با اتکا به ایمان و خلاقیت خود دست رد به سینه استعمارگران مستکبر زده است. دفاع مقدس میراثی است که نه با خشت های گِلی بلکه با جانهای بیدلار دلان خلق شده است و نه بر موزه ها خوابیده بلکه بر قلب های بیدار آزادگان جهان حک شده است. دفاع مقدس به ما نشان داد که الگوی صحیح پیشرفت نه با ظلم و استبداد سازگار است و نه با زیر بار ظلم رفتن و تن به استعمار دادن؛ پیشرفت حقیقی در سایه عدالت، ظلم ستیزی و آزادگی ممکن خواهد بود.

3. دفاع مقدس به مثابه یک فرهنگِ پیشرو و زنده است. دفاع مقدس پرده از چهره مزورانه تهجر و تعصب کورکورانه برداشت و با نفی تهجر و جمود، فرهنگ پویا و زنده اسلامی را در دلها زنده کرد. در این فرهنگ، نقش آفرینی و مشارکت همگان در سرنوشت برای تحقق اهداف متعالی حاکم گشت و فرهنگ بی خیالی و بی تفاوتی رنگ باخت. پیش از این کم نبودند انسانهایی که به واسطه برداشت غلط و سطحی از دین، فقط گلیم خود را آب می کشیدند و کاری به سرنوشت جامعه و هموطنان خود نداشتند؛ مگر بواسطه همین فرهنگ غلط نبود که استبداد و استعمار بر کشور حکمرانی می نمود. اما بواسطه فرهنگ انقلابی و جهادی برآمده از اسلام ناب محمدی(ص) همه مردم اعم از جوانان و پیران، زنان و مردان به پا خواستند و یک دل و یک صدا در سرنوشت کشور خویش سهیم شدند. این فرهنگ برآمده از روحی بی قرار و پر حرارت، انگیزه ای متعالی و فارغ از فردیّت است. لذا گفت و گو از فرهنگ دفاع مقدس در واقع سخن گفتن از فرهنگی است که معنویت را همگام با عقلانیت در پرتو اصول محوری انسانیت و دیانت معنی می کند. و مسیری است که دنیا و آخرت را در یک خط طولی می نگرد. بر این اساس مولفه های این فرهنگ ریشه در معرفت دینی و عقلانیت اشراقی دارد.

4. دفاع مقدس به مثابه الگوی عملیاتی در پیش روی ماست. الگویی که با تکیه بر دانش بومی و خلاقیت ایرانی، سخت ترین و پیچیده ترین عملیات های نظامی را طراحی و اجرا نمود. دانشی که نه بر اساس دیکته های اربابان غربی، بلکه توسط جوانان همین مرز و بوم تولید شد. دفاع مقدس به ما نشان که تولید علم و نهضت نرم افزاری در سخت ترین شرایط تحریم ممکن است و ما می توانیم براساس داشته های خود نوآری، ابتکار و تولید کنیم. دفاع مقدس الگویی تام و تمام از نهضت نرم افزاری و تولید دانش است که می توان بواسطه آن الگو، نوآری کرد و با تولید علم بومی کشور را به جلو برد.

5. و در نهایت دفاع مقدس به مثابه ذکر است. ذکر عملی برای رسیدن به تعالی؛ ذکر شاهدان و شهیدان گمنامی است که اذان شهادت و رشادت را سروده‏اند و ذکر دلدادگانی است که برای سربلندی دین و دنیای ما رفتند تا نام اسلام و تشیع بماند. دفاع مقدس تذکری است بر همه ما که این نظام و خاک محصول رشادتهای آنان است و به عنوان امانتی در دست هر یک از ماست و این وظیفه تک تک ماست تا با عمل جهادی در دهه پیشرفت و عدالت، دِین خود را به اسلام، انقلاب و ایران ادا کنیم تا در روز قیامت شرمنده شهیدان و مجاهدان نباشیم. و تذکری است که بدانیم دشمن همیشه در کمین است تا این انقلاب و نظام و ملت را نابود سازد اما می توان با آمادگی ایمانی و علمی سدّ راه زیاده خواهی های آنان شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی تبیان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.