روحانیون شیوه های نوین تبلیغی را در منابر عملیاتی کنند/ اعزام ۵۰۰ مبلغ خراسانی به پیاده روی اربعین
به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد فردوسی پور، در اولین اجلاسیه مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان جهت هماهنگی طرح اعزام مبلغین در دهه آخر صفر با عنوان «قدم های آسمانی»، اظهار کرد: ما در هر پست و مقامی که هستیم نباید از تبلیغ و منبر غافل شویم.
وی با بیان این که تبلیغ مقصد و نهایت همه فعالیت های حوزه علمیه و طلاب است، گفت: شیوه های تبلیغ در عصر حاضر از تنوع و پیچیدگی خاصی برخوردار است و بر این اساس مبلغین برای تبلیغ گیرا و جذاب باید علاوه بر آشنایی با این روش ها، توانایی عملیاتی کردن آن ها را داشته باشند.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تغییرات ایجاد شده در مدیریت حوزه علمیه خراسان و تشکیل معاونت فرهنگی تبلیغی در این مرکز، عنوان کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، تحولاتی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه علمیه خراسان صورت گرفته و در این تغییرات به تبلیغ به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف حوزه علمیه، توجه ویژه ای شده است.
تأکید بر سامان دهی فعالیت های نهادهای دینی و فرهنگی
حجت الاسلام فردوسی پور ضمن تقدیر از تولیت آستان قدس رضوی در فراهم آوردن فضایی برای همکاری نهادها و سازمان های مختلف حوزوی و دینی و برگزاری باشکوه پیاده روی دهه آخر صفر، افزود: امیدواریم این همکاری در سایر ایام و مناسبت های تبلیغی نیز وجود داشته باشد و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی نهادهای مختلف سامان دهی شود.
وی، همراهی کاروان های پیاده از مبدأ، حضور در ایستگاه های بین راهی و تبلیغ در محل اسکان زائرین در شهر مشهد را سه شیوه مشارکت مبلغان در طرح «قدم های آسمانی» برشمرد و عنوان کرد: لازم است همه زائران پیاده از وجود مبلغین دینی در کنار کاروان خود برخوردار باشند تا بتوانند مسائل احکام و اعتقادات خود را با آن ها در میان بگذارند.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان اعزام مبلغ به سفر معنوی راهیان نور را یکی دیگر از فرصت های مهم تبلیغی معرفی کرد و با اشاره به درخواست حضور بیش از پانصد نفر مبلغ از سوی نهادها و دستگاه های فعال در این زمینه، تأکید کرد: باید از هم اکنون برنامه ها و تدابیری برای تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) در ایام اعزام گروه های مختلف به مناطق عملیاتی داشته باشیم.
اهمیت تبلیغ در میان زائران پیاده
حجت الاسلام فردوسی پور اضافه کرد: صفای دل و نورانیت ایجاد شده در میان زائران پیاده، زمینه پذیرش طلاب و مبلغان دینی از سوی ایشان را ارتقاء می بخشد و همین، فرصت مناسبی برای تأثیرگذاری بر آن ها، تعلیم احکام و اعتقادات و رفع شبهات است.
وی با تأکید بر این که طلاب حوزه های علمیه باید توان انتقال آموخته ها و دانسته های خود به عموم مردم را داشته باشند، گفت: تبلیغ چهره به چهره یکی از امتیازات تبلیغ در میان زائران پیاده است که می تواند جلوه های مناسبی از ارتباط طلبه با قشرهای مختلف مردم را به نمایش بگذارد.
حضور در میان زائران پیاده انگیزه طلاب را بالا می برد
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان ضمن تقدیر از اعزام گروه های تبلیغی از سوی مدارس علمیه در مناسبت های مختلف و تأکید بر برتری این شیوه در مقایسه با تبلیغ انفرادی، اظهار کرد: جهت جلوگیری از سوء تبلیغ ها و به حداقل رسیدن چالش های تبلیغی در میان زائران پیاده، لازم است هماهنگی لازم در میان نهادهای اعزام کننده مبلغ بوجود بیاید.
وی، با بیان این که حضور در میان زائران پیاده انگیزه طلاب را بالا می برد، ابراز کرد: جهت ایجاد انگیزه در طلاب سطوح پایین تر و ایجاد شور و نشاط تحصیل علوم دینی و مشاهده ثمرات عینی فعالیت های آموزشی، طلاب پایه های یک تا سه به همراه مبلغین مسلط به تبلیغ در دهه آخر صفر اعزام می شوند.
حجت الاسلام فردوسی پور در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اعزام مبلغان به همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی نیز گفت: در طرح اعزام مبلغان به اربعین حسینی بیش از دو هزار نفر از مبلغان خواهر و برادر خراسانی ثبت نام کردند که علی رغم عملی نشدن وعده های مسئولین نهادهای دولتی، بیش از ۵۰۰ نفر از این افراد را برای تبلیغ اربعین به کشور عراق اعزام کردیم.
وی در پایان با اشاره به روایت «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا، فَقُلْتُ لَهُ: فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟ قالَ: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» (میزان الحکمه، ج 8، ح 13797)، اظهار کرد: طلاب حوزه علمیه و مدیران و مسئولان فرهنگی مدارس علمیه برای قرارگرفتن در جایگاه خدمتگزاری به مردم باید سپاسگزار خداوند باشند.
افزودن دیدگاه جدید