غایت حرکت انسان ۲۵۰ ساله
حقیقت این است که شیعیان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمى خورند؛ یک واقعیتى را جستجو مى کنند که این واقعیت وجود دارد. یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آنها زندگى مى کند..
« بسم الله الرحمن الرحیم »
مهدویت اعتقادی برای تمام امم
اصل مهدویت مورد اتفاق همهى مسلمان هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجى را در نهایت زمانه دارند؛ آنها هم در یک بخش از قضیه، مطلب را درست فهمیده اند؛ اما در بخش اصلى قضیه که معرفت به شخص منجى است، دچار نقص معرفتند. شیعه با خبر مسلّم و قطعى خود، منجى را با نام، با نشان، با خصوصیات، با تاریخ تولد، مى شناسد.
خصوصیت اعتقاد ما شیعیان این است که این حقیقت را در مذهب تشیع از شکل یک آرزو، به صورت یک واقعیت موجود تبدیل کرده است. حقیقت این است که شیعیان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمى خورند؛ یک واقعیتى را جستجو مىکنند که این واقعیت وجود دارد. یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آنها زندگى مى کند. این، خصوصیتِ عقیده ى ما شیعیان است.
آنهائى هم که از مذاهب دیگر این عقیده را قبول ندارند، هیچوقت نتوانستند دلیلى که عقل پسند باشد بر رد این فکر و این واقعیت، اقامه کنند. همهى ادلهى روشن و راسخ که بسیارى از اهل سنت هم آن را تصدیق کرده اند، به طور قطع و یقین از وجود این حجت خدا، -با همین خصوصیاتى که من و شما مى شناسیم- حکایت مى کند و شما در بسیارى از منابع غیر شیعه هم این را مشاهده مى کنید.
وجود امام زمان استمرار حرکت انبیاء
یک نکته این است که وجود مقدس حضرت بقیه اللّه (أرواحنا فداه) استمرار حرکت نبوتها و دعوتهاى الهى است از اول تاریخ تا امروز؛ این، بدین معناست که آن حرکت عظیم نبوتها، آن دعوت الهى بهوسیلهى پیامبران، در هیچ نقطه اى متوقف نشده است.
بشر به پیامبر و به دعوت الهى و به داعیان الهى احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقى است و هرچه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیکتر شده است. آن داعیان الهى، امروز سلسله شان قطع نشده است و وجود مقدس بقیه اللّه الاعظم (أرواحنا فداه) ادامه ى سلسله ى داعیان الهى است، که در زیارت آل یاسین مى خوانید: «السّلام علیک یا داعی اللّه و ربّانى آیاته». یعنی شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسى، همان دعوت عیسى، همان دعوت همه ى پیغمبران ومصلحان الهى و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیه اللّه مجسم مى بینید. این بزرگوار، وارث همه ى آنهاست و دعوت و پرچم همه ى آنها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفى که انبیا در طول زمان آورده اند و به بشر عرضه کرده اند، فرامى خواند. این، نکته ى مهمى است.
معنای انتظار فرج
نکته ى بعدى در باب مهدویت، انتظار فرج است. انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده اى است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایى است؛ یعنى اینکه بشریت اگر مى بیند که طواغیت عالم ترک تازى[۱] مى کنند و چپاولگرى مى کنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدى مى کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ و بایستى به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست- «للباطل جوله»- و آن چیزى که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل؛ و او خواهد آمد.
انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانى که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستمها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداقهاى دیگر هم دارد. وقتى به ما مى گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایى باشید، بلکه معنایش این است که هر بنبستى قابل گشوده شدن است. فرج، یعنى این؛ فرج، یعنى گشایش.
مسلمان با درسِ انتظار، فرج مى آموزد و تعلیم مىگیرد که هیچ بن بستى در زندگى بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روى دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کارى نمى شود کرد؛ نه، وقتى در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابله ى بااینهمه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن بستهاى جارى زندگى هم همین فرج متوقّع و مورد انتظار است. این، درس انتظار واقعى به همه ى انسانهاست؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند؛ معلوم مى شود انتظار، یک عمل است، بى عملى نیست.
بنابراین، هم باید منتظر فرج نهایى بود، هم باید منتظر فرج در همه ى مراحل زندگى فردى و اجتماعى بود. اجازه ندهید یأس بر دل شما حاکم بشود، انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقّق خواهد شد؛ مشروط بر اینکه شما انتظارتان، انتظار واقعى باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد.
انسانی که به زندگی عمومی بشر با نگاه کلان نگاه می کند، بهطور طبیعی حالت انتظار دارد. انتظار یعنی قبول نکردن وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب؛ که مسلم این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا،حضرت حجت بن الحسن، مهدی صاحب زمان تحقق پیدا خواهد کرد.باید خود را برای اینچنین شرایطی آماده کنیم.
تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است.هر اقدامی درجهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست.
خصوصیات جامعه مهدوی
جامعه مهدوی همان جامعه ای است که همه پیامبران برای تأمین آن در عالم ظهور کردند. امام زمان جامعه اش را بر چند پایه بنا می کند؛ اولا بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه های ظلم و طغیان. ثانیا بالا رفتن سطح اندیشه انسان ها. ثالثا در آن روز همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسان استخراج می شود، چیزی در بطن زمین باقی نمی ماند که بشر از آن استفاده نکند. رابعا اینکه محور در دوران امام زمان، فضیلت و اخلاق است.
غایت، جامعه آرمانی مهدوی است با همان خصوصیاتی که گفتم. پس ما هم باید مقدمات را همان جور فراهم کنیم.
بر مبنای کتاب انسان۲۵۰ ساله،نوشته رهبر معظم انقلاب؛امام خامنه ای
افزودن دیدگاه جدید