مراسم افتتاح نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی شعبه خراسان رضوی
به گزارش بلاغ، آیتالله علمالهدی، امام جمعه شهر مشهد در این مراسم ضمن تشکر از حاضرین و میهمانان ویژهی جلسه، به تشریح شخصیت شهید هاشمینژاد پرداخت و گفت: آنچه در شخصیت وی وجود داشت و ما در کمتر اشخاصی آن را دیدهایم، جامعیّت این شخصیت است و وی در عین اینکه یک محقق بود، یک عنصر مطالعهگر، قلم به دست ، نویسنده ماهرو شخصیت انقلابی بود و در میدانهای جهادی حضور داشت و در عین حال یک عنصر فرهنگساز در شرایط آن روز جامعه ما بود.
وی در مورد جامعیّت شخصیت این شهید والامقام توضیح داد: معمولاً اشخاصی که وارد حوزههای مطالعاتی میشوند انزواطلب و خواستار گوشهای خلوت هستند و خود را برکنار از همهی غوغاها و قواعد سیاسی و اجتماعی نگه میدارند تا مطالعات خود را هم عمق بخشیده و هم توسعه دهند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: افرادی هم که در عرصههای مبارزه و مجاهدت و حماسه حضور دارند، اصلاً در انزوا آرامش پیدا نمیکنندو این دو خصوصیت جمعش در دو نفر خیلی سخت است.
وی اضافه کرد: آنچه باعث تمرکز این دو خصوصیت در یک عنصر میشود، دغدغهی بسیار قوی نسبت به دین و سرنوشت دین داشتن است و دقیقاً شهید هاشمینژاد در دغدغهی دینی و دلواپسی اسلامی و در خصوص وظیفهشناسی در حوزهی تبلیغ، این خصوصیت را داشت.
آیتالله علمالهدی با اشاره به فعالیتهای ضدمارکسیستی شهید هاشمینژاد گفت: ایشان در عرصه تحقیق و مطالعه یک عنصر موجآفرین بود و غالباً در حوزههایی وارد میشد که بتواند با یک مقالهاش موجی را بر حسب ضرورت زمان ایجاد کند.
وی بیان داشت: وی وجود جامعی بود که بین جریانهای آکادمیک روشنفکر آن روز و جریانهای روحانی و حوزوی آن زمان که در عرصه مبارزه بودند، جمع کرده بود و یک توافق جالبی را بوجود آورده بود.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: شهید هاشمینژاد فرهنگی را بوجود آورده بود که هر طلبهی جوانی، سخن گفتن و مبارزه کردن و فعالیت و حرکت در جهت و مقابله با تهاجم دشمن –چه سخت و چه نرم- برایش ارزش شده بود.
آیتالله علمالهدی در مورد کانونی که شهید هاشمینژاد بوجود آورده بود گفت: ایشان زمانی دست به تأسیس کانون بحث و انتقاد دینی زد که برای یک قشر متدیّن و جوان، پاسخگویی به سؤال اولویت شده بود. با آن فرهنگ برخورد شهید هاشمینژاد و با آن نظام منطقی که مخصوص خودش بود از آن جوانها نیروهای قوی و بسیار قابلی را برای مبارزه با نظام ستمشاهی میساخت. هر جوانی که وارد این کانون میشد، چه طلبه و چه دانشجو و چه بازاری، به صورت یک فرد انقلابی خارج میشد، ضمن اینکه پاسخ شبهاتش را نیز دریافت میکرد.
وی گفت: اگر شرایط آن زمان را در نظر بگیرید، این حرکت شهید هاشمینژاد (تأسیس کانون بحث و انتقاد دینی) یک خلاقیت بود. یک سازندگی معجزهآسایی بود، چون آن روز جریانهای فکری طوری تنظیم شده بود که معمولاً اندیشههای انقلابیای که بر ضد رژیم ستمشاهی بود و دنبالهرو خط امام بود و به کتابها و اندیشههای ایشان دسترسی نداشت، در چنین زمانی، کسانی که فکر مبارزاتی و انقلابی داشتند آبشخورشان شده بود یا اندیشههای لائیک یا سوسیالیستی که نمود آن را در منافقین میبینیم.
آیتالله علمالهدی تأکید کرد: امتیاز شهید هاشمینژاد در این بود که ایشان بعنوان یک سنگر قوی در پرورش نسل جوان و دینی آن روز طوری کار میکرد که ضمن علاقمند کردن جوانان به انقلاب و جمهوری اسلامی، در عین حال یک پیرایش عظیم فکری هم در او انجام میداد که به هیچ وجه شائبههای مارکسیستی و اندیشههای مادهگرایی در فکر او ظاهر نشود.
افزودن دیدگاه جدید