حوزه و تبلیغ (2) مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین نبوى
نام نشریه: مبلغان ، مهر و آبان 1387 ، شماره 108
اشاره
توجه شما را به بخش دوم گفتگوى حجت الاسلام والمسلمین نبوى معاون تبلیغ و آموزشهاى كاربردى حوزه علمیه قم با خبرنگار مركز خبر حوزه، در خصوص مدارس پیش حوزوى و طرح هجرت كوتاه و بلندمدت، جلب مى كنیم.
· آیا تبلیغ به استعداد افراد برمىگردد یا نیازمند یادگیرى و مهارت است؟
o یك زمانى خط و رشتههاى هنرى را موروثى مىدانستند؛ اما امروزه اینچنین نیست. بازیگرى زمانى هنر بود و مىگفتند كه به قریحه ذاتى است؛ ولى امروزه تمام حركتهاى یك بازیگر را قطعه قطعه مىكنند و بر روى قطعات مختلف تمرین مىدهند و جواب مىگیرند. ما در بحث منبر هم این كار را كردهایم، ما منبر را قطعه قطعه كردهایم و فرمولهاى مورد نیاز آن را آموزش مىدهیم و سپس افراد باید در كلاسهاى كارورزى با حضور استاد وارد گروههاى مهارتى شوند و در جمع خود، تمرین عملى كنند: البته اینجور نیست كه این آموزشها و تمرینها به همه افراد یك جور جواب دهد؛ اما معدل توانمندى خطابه این نیروها خیلى افزایش پیدا كرده است، از اینرو مىتوان گفت: بخشى از خطابه، مربوط به استعداد است و بخش دیگرى اكتسابى است و باید آموزش داده شود كه اگر تمرین كنند به نتایج مطلوب دست پیدا خواهند كرد.
· جنابعالى در سخنرانیهاى مختلفى به تأسیس مدارس پیش حوزوى یا همان مدارس وابسته به حوزه اشاره كردهاید، در این باره توضیح بفرمایید.
o مدارس پیش حوزوى به نظر من یك تحول عظیم است. اگر حوزه بهطور جدى وارد این عرصه شود، بستر یك تحول بزرگ خواهد بود. در این طرح چند هدف را دنبال مىكنیم، اوّلین هدف این است كه اگر ما با روشهاى تربیتى مدارس آموزش و پرورش مشكل داریم و مىگوییم كه آموزش و پرورش در ساختن نسلى پارسا موفق نبوده است، در این طرح به هر حوزهاى یك مدرسه داده مىشود تا مدل دلخواه حوزه را از جهت تربیتى در این مدرسه اعمال كند، ما الآن 250 حوزه علمیه داریم. اگر بهطور متوسط تحت اشراف تفكرات تربیتى هر حوزهاى، یك مدرسه راهاندازى شود، 250 مدرسه را مىتوانیم اداره كنیم.
· آیا طرح مدارس پیش حوزوى مدون شده است؟
o بله! در این طرح به لحاظ آموزشى، كمترین تغییر آموزشى را داریم، یكى از اشتباهات مدارسى كه تحت مدیریت افراد متدین قرار مىگیرد، این بوده است كه به سوى افزایش حجم آموزشها رفتهاند. ما با این امر موافق نیستیم، ما مىگوییم همان آموزشها با مدیریت توانمند و كار تربیتى درست ارائه شود. ممكن است آموزشهایى را اضافه كنیم ولى خیلى محدود خواهد بود و در بحث تربیت، یك طرح تربیتى خاص را در حال تدوین داریم.
این طرح در آموزش و پرورش بىسابقه است. به موازات طرح تربیتى، یك طرح تربیتى براى حوزهها دنبال مىكنیم، از معاونت تهذیب و جاهاى دیگر سؤال كردیم، هیچ كس یك طرح تربیتى به ما تحویل نداد كه اگر خواستید طلبهاى را تربیت كنید، فلان فرآیند را باید طى كنید. اصلاً هدف تربیتى معلوم نیست. ما مىگوییم همه باید مثل پیغمبر و امام صادقعلیهالسلام باشید. این درست است؛ اما طبق روایات اهل بیتعلیهمالسلام نمىتوانیم عین آنها زندگى كنیم و تا حدّ توان باید خود را به آنها نزدیك كنیم. ما در این طرح، هدف تربیتى خود را مشخص كرده و شاخصهاى كلیدى تربیتى را تعریف كردیم.
· آیا كادر آموزشى این مدارس از حوزهها تأمین مىشود؟
o نه! ما دنبال این هستیم كه فضاى آموزشى و نیروى انسانى را آموزش و پرورش بدهد؛ لكن كار مدیریت و تربیتىاش به عهده حوزه باشد. نیروهاى مناسب در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد، مشكلى كه داریم این است كه یك مدل تربیتى مناسب نداریم.
· این طرح، اختصاص به چه مقطعى دارد؟
o ما الآن كا را در دبیرستان و راهنمایى آغاز كردهایم، اما معتقدیم اگر بخواهیم كار تربیتى جامع بكنیم باید از روز اوّل تربیت، وارد معركه شویم یعنى اعتقاد به راهاندازى این مراكز آموزشى در مقاطع پیشدبستانى نیز داریم.
· ایده خوبى است، اما به نظر شما موفق مىشود؟
o امسال 4 مدرسه را راه انداختهایم. مجوز 11 مدرسه را گرفتهایم و سال تحصیلى آینده آغاز به كار خواهند كرد. اگر ما یك فضاى مطمئنى براى مردم ایجاد كنیم، استقبال مردم بسیار بالا خواهد بود.
دومین هدف ما این است كه افرادى كه وارد حوزه مىشوند با پیشینه تربیتى وارد شوند. به نظر ما در حوزه، كار تربیتى مهمتر از كار آموزشى است. الآن ما با چشم بسته، طلاب را پذیرش مىكنیم. یك آزمون و مصاحبه مىگذاریم كه بعضاً بعد از سه سال مىفهمیم این فرد به درد دنیاى طلبگى نمىخورد. خب اگر با شناخت باشد، دچار این مشكلات نخواهیم شد.
بحث دیگر این است كه میانگین استعدادهاى ورودى به حوزه پایین است. ما اگر مدارس با جاذبه راه انداختیم كه افراد مستعد در آن حضور یابند، آنها را تشویق به حضور در حوزه خواهیم كرد. الآن دانشآموزان متوسطه یا پیشدانشگاهى با حوزه آشنایى ندارند و در معرفى مشاغل هم حرفى از حوزه وجود ندارد، بسیارى از دانشآموزان بااستعداد، اگر با هدف و توانمندیهاى حوزه، آشنا شوند، وارد حوزه خواهند شد. و ما با راهاندازى این مدارس، هم كانال مطمئن براى ورود به حوزه ایجاد مىكنیم و هم كانالى براى جذب افراد مستعد. از طرف دیگر اگر دانشآموزان این مدارس، مناسب ورود به حوزه نباشند، هیچ مشكلى پیش نمىآید و مىتوانند در مراكز و مقاطع دیگر ادامه تحصیل دهند؛ اما اگر كسى وارد حوزه شد و بعد از سه سال او را بیرون كردیم، تا پایان عمر، میانه مناسبى با حوزه طلبگى نخواهد داشت. با اجراى درست این طرح، خیلى از ضایعات كه الآن در پذیرش، جذب یا طرد افراد داریم، برطرف مىشود.
· فضاى آموزشى این مدارس را حوزه تأمین مىكند یا آموزش و پرورش؟
o به دنبال رایزنى هستیم تا آموزش و پرورش، فضاهاى آموزشى مورد نیاز را در اختیار ما بگذارد. جدیداً با وزیر آموزش و پرورش جلسه داشتیم، من به ایشان گفتم اگر مىخواهید حوزه به كمكتان بیاید، نباید از حیث امكانات، وابسته به حوزه باشید، مثلاً حوزه براى شما مدرسه درست كند، بلكه دنبال این باشید كه بخشى از فضاهاى آماده خود را در اختیار حوزه بگذارید تا ببینید مدل تربیتى آن جواب مىدهد یا خیر.
· آیا در صورت تمایل، وارد حوزههاى سفیران هدایت خواهند شد یا بین دوره كوتاه یا بلند مدت حوزه مخیرند؟
o خیر مىتوانند طرح كوتاه مدت یا بلند مدت حوزه را طبق تمایل خود انتخاب كنند.
· نحوه گزینشتان براى این مدارس چگونه خواهد بود؟
o در مدارس وابسته به حوزه به دنبال این هستیم كه اگر فرد، خانوادهاش صالح باشد و خودش سوء پیشینیه نداشته باشد، بیاییم روى او كار تربیتى كنیم.
امیرالمؤمنینعلیهالسلام نیز در روایتى فرمود: در امور كارگزارانت، با آزمایش آنها، افراد باتجربه را براى مسئولیتها انتخاب كن، افراد باحیا را انتخاب كن كه از خانوادههاى صالح و داراى سابقه دیندارى باشند. ما مسئولیت طلبگى را خیلى مسئولیت مهمى مىدانیم، باید با خانواده و پیشینه او آشنا باشیم.
· از نظر آمارى چند نفر در طرح هجرت بلند مدت حضور دارند؟
o الآن حدوداً 2350 نفر روحانى هجرت طولانى مدت داریم. یعنى حداقل یكسال با خانواده در منطقه محروم، تبلیغ مىكنند و افرادى داریم كه 6 سال است فعالیت مىكنند.
· تشخیص اینكه مبلّغ به كجا برود با شماست یا مبلّغ؟
o ما جاهاى مورد نیاز یعنى مناطق فاقد روحانى و داراى شرایط اعزام را شناسایى كردهایم و مبلّغ مىتواند محلّ تبلیغ خود را انتخاب كند.
· آیا شما روحانى هجرت بلند مدت به شهرها اعزام مىكنید؟
o بله بعضى شهرها هستند كه اصلاً روحانى ندارند، ملاك جمعیت است و بدون روحانى بودن مناطق.
عدهاى از اینها علاوه بر كار تبلیغ، كار تدریس در حوزههاى علمیه را هم انجام مىدهند و تدریس در حوزهها براى ما اولویت دارد. از دیگر ضوابط این طرح آن است كه این افراد به محض اینكه وارد هر شغلى شوند، آنها را از طرح خارج مىكنیم.
· درباره حضور در سازمان تبلیغات و دانشگاهها هم همینطور است؟
o البته در خصوص دانشگاه گفتهایم كه 4 ساعت تدریس در هفته مىتوانند داشته باشند، اما بیشتر نه! در مدارس آموزش و پرورش هم مُبلّغ هجرت روزى یك ساعت مىتواند برود كار تبلیغى كند، چون مىخواهیم كاملاً در اختیار مردم باشد. اگر بخواهد كارخانه یا ادارهاى هم برود، اجازه نمىدهیم.
· یعنى نماز هم اجازه نمىدهید در ادارات و كارخانهها بخواند؟
o نه! نماز هم باید در مسجد و براى مردم عادى بخواند، آنها خودشان بودجه فرهنگى دارند و مىتوانند روحانى جذب كنند.
ما روحانى مىخواهیم كه در آن منطقه كار تبلیغى كند و ممحض در كار براى بچهها، جوانان، ارتباط مردمى، رسیدگى به فقرا و... باشد.
· حالا واقعاً روحانیون شما از صبح تا شب وقت خود را صرف تبلیغ اقشار مختلف آن منطقه مىكنند؟
o نوعاً همینطور است و به شدت وقتشان پر است، ما گفتهایم كه دو ساعت قبل از ظهر بروند مسجد، چون مسجد محلّ كار روحانى است. مردم اگر مسئله دارند بروند بپرسند و مطالب خود را مطرح كنند. اختلافات خانوادگى و احیاناً محلى خود را بیان كنند و مشاوره بگیرند.
· آیا روحانیون هجرت مرخصى هم دارند؟
o ماهى دو روز مرخصى دارند و اگر غیربومى باشند ماهى سه روز.
· طرح هجرت را از چه سالى شروع كردید؟
o سال 79 طراحى و برنامهریزى آن را كردیم و از سال 80 آغاز شد.
· فعالیتهایى كه تا به حال روحانیون طرح هجرت به صورت عمده انجام دادهاند چه بوده است؟
o 752 نفر را جذب حوزههاى علمیه كردهاند، 19 هزار نفر را به تشكّلهاى دینى وارد كردهاند. جذب بیش از 99 هزار جوان به مسجد، تغییر نگرش نسبت به روحانیت 190 هزار مورد، ساخت و تأسیس مسجد 1326 مورد، توسعه مسجد 420 مورد، تعمیر مسجد 1044 مورد، تأسیس حسینیه 808 مورد، توسعه حسینیه 130 مورد، تعمیر حسینیه 230 مورد، تأسیس دار القرآن 179 مورد، توسعه دار القرآن 11 مورد، تعمیر دار القرآن 25 مورد، تأسیس كتابخانه 355 مورد، توسعه كتابخانه 32 مورد، تعمیر كتابخانه 66 مورد، همچنین خدمات اجتماعى فراوانى داشتهاند مثل پیگیرى براى گازرسانى، آب و موارد دیگر كه بسیار مؤثر است؛ ولى به دلیل اینكه كار روحانى نیست ما در این آمارها نیاوردهایم، ولى انصافاً خدماتشان زیاد است.
برخى مسئولان مناطقى كه روحانى هجرت به آنجا اعزام شده، تصریح كردهاند با حضور روحانى دائم در مناطق، مشكلات و اختلافات محلى فروكش كرده است.
· چه طرحهایى براى ارتقاء سطح علمى و اخلاقى این افراد دارید؟
o یكى از مشكلات عمده این افراد و نگرانیهاى آنها، اُفت تحصیلى است. ما آموزش و خدمات آموزشى مختلفى براى اینها طراحى كردهایم كه به آنها به صورت فهرستوار اشاره مىكنیم: كارهاى خدماتى براى آموزش در حوزه مانند كارهاى ثبتنام آنها در امتحانات حوزه را انجام مىدهیم.
كارشناسى تبلیغ از راه دور را براى آنها طراحى كردهایم. اینها امتحان ورودى مىدهند و اگر قبول شدند، انتخاب واحد مىكنند و درسها را از طریق CD فرا مىگیرند و در امتحانات حاضر مىشوند.
كارشناسى ارشد تبلیغ را نیز به همین طریق طراحى كردهایم، كه این دوره براى طلبههاى سفیران یا فارغ التحصیلان مقطع كارشناسى تربیت راهنما و یا افرادى است كه در دیگر رشتههاى تحصیلى داراى مدرك كارشناسىاند.
این سه نوع آموزشى كه عرض شد هیچكدام اجبارى نیست و اختیارى است؛ اما مواردى نیز اجبارى است. مثلاً هر سه ماه باید یك جزء تفسیر قرآن را مطالعه و خلاصهنویسى كنند و امتحان دهند. این امتحانات در مراكز استانها برگزار مىشود و گاهى در شهرستانها.
از دیگر آموزشهاى اجبارى، احكام مبتلابه و مباحث اخلاقى است، اینها مجله مبلّغان را هم باید مطالعه كنند و به سؤالهاى آن پاسخ دهند. این موارد را براى آنها طراحى كردهایم تا دچار افت تحصیل نشوند.
بخش دیگرى از آموزشها براى همسران اینهاست، در حدّى كه بتوانند قرائت نماز خانمها را تصحیح كنند، آموزش قرآن بدهند و احكام بانوان را تدریس كنند، چون گاهى این احكام را خانمها خجالت مىكشند از روحانى سؤال كنند. آموزشهاى فرقهاى منطقهاى، بخش دیگرى از آموزشهاى ما را تشكیل مىدهد.
· مانند همان آموزشهایى كه در حوزههاى سفیران به تناسب مناطق وجود دارد؟
o بله، ولى شكلش فرق مىكند، اینها به صورت فشرده در چند روز صبح تا شب آموزشهاى لازم را مىبینند. آموزش دیگرى براى اینها داریم در خصوص توانمندسازى آنها براى حضور در مدارس آموزش و پرورش، آنوقت اگر این آموزشها را ببینند در مورد كلاسهایى كه براى جوانان در خارج از مدارس مىگذارند هم خیلى مؤثر است.
· آیا نظارت و ارزیابى هم در مورد عملكرد روحانیون طرح هجرت انجام مىگیرد؟
o ما چند مدل ارزیابى و نظارت داریم. اوّلاً در هر استانى، شوراى هجرت متشكّل از امام جمعه، مسئول حوزه علمیه، مسئول سازمان تبلیغات و نماینده طرح هجرت داریم. در هر استانى یك نمایندگى داریم و این نماینده در هر شهرى براى خود یك رابط دارد و با این كار یك شبكه تشكیلاتى در كلّ كشور ایجاد كردهایم كه از این طریق امر نظارت انجام مىگیرد. ما در هر شهر بهطور متوسط 15 روحانى داریم كه رابط ما، ماهى یك بار باید به اینها سركشى و فعالیتهاى آنها را بررسى كند. نماینده استان هم بایستى هر 6 ماه یكبار به همه اینها در شهرها سر بزند.
· در مقام عمل، این كارها واقعاً انجام مىشود؟
o بله! مرتب انجام مىشود و از سوى دیگر خود ما كه از اینجا مىرویم، هم بر نمایندهها نظارت داریم، هم بر رابطها و حتى بهطور تصادفى، خودم مىروم روستاها، طلبهها را مىبینم، بعد مىبینیم كه ارزیابیهایى كه اینها كردهاند چقدر دقیق بوده است و اگر موردى از فیلتر آنها گذشته باشد، بازخواست مىكنیم. به تمام ائمه جمعه هم گفتهایم كه شما نظارت داشته باشید، از اینرو شبكههاى نظارتى ما متعدد است، به تمام ائمه جمعه هم گفتهایم كه شما نظارت داشته باشید. خیلى وقتها امام جمعه، گزارشى مىدهد كه رابط نداده است و ما اینها را دنبال مىكنیم.
· گزارشها مىآید قم؟
o بخشى از اینها در شوراى هجرت همان شهرستان بررسى مىشود و شورا رأى به تمدید حكم، جا به جایى فرد یا لغو حكم وى مىدهد و سپس به شوراى استان داده مىشود.
· مدت حكمهایتان چقدر است؟
o حكمها یك ساله است و پس از یك سال و درخواست تمدید حكم، حكم سه ساله مىدهیم.
افرادى كه امر نظارت در شبكه داخلى شما را انجام مىدهند، از صلاحیتهاى لازم براى نظارت برخوردارند؟
سعى كردهایم بهترینهاى آن استان را از خود روحانیون طرح هجرت انتخاب كنیم.
· طرح هجرت كوتاه مدت چگونه است؟
o طرح هجرت كوتاه مدت مربوط به اعزام مبلّغ در ایام تبلیغ مانند ماههاى محرّم و رمضان است و بیشتر سعىمان این است كه طلابى را كه از آموزشهاى تخصصى بهرهمند شدهاند به مناطق آسیبپذیر اعزام كنیم.
· این اعزامها تداخلى با اعزام دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامى ندارد؟
o نه! چون از قبل هماهنگ مىكنیم و هرجا آنها بفرستند، نمىفرستیم.
· الآن چند روحانى طرح هجرت بلند مدت نیاز داریم تا نیاز به روحانى در مناطق محروم برطرف شود؟
o دقیقاً نمىتوانم بگویم، ولى اگر حدود 6 هزار روحانى بلند مدت داشته باشیم، تقریباً همه روستاهاى بزرگ را پوشش مىدهیم، الآن هم تقریباً روستاى با جمعیت بالاى 3 هزار نفر نداریم كه فاقد روحانى باشد، ولى اگر بخواهیم روستاهاى با جمعیت بالاى 500 تا 3 هزار نفر را پوشش دهیم، نیازمند حدود 6 هزار روحانى هستیم.
افزودن دیدگاه جدید