رفتن به محتوای اصلی
پژوهشگر حوزه جمعیت بیان کرد:

امیدواری نظریه پرداز امریکایی به بحران جمعیت در ایران

تاریخ انتشار:
استاد قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت اظهار داشت: موضوع بحران جمعیت در ایران به قدری جدی است که نظریه پردازان امریکایی این بحران را به نفع بقای نظامی کنونی نمی دانند.
امیدواری نظریه پرداز امریکایی به بحران جمعیت در ایران

به گزارش خبرنگار بلاغ، کارگاه حضوری یک روزه «جوانی جمعیت» به همت مرکز آموزش های کاربردی با همکاری جامعة الزهرا و با تدریس آقای صالح قاسمی (پژوهشگر حوزه جمعیت) در سالن رضوان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

قاسمی در ابتدای مطالب خود به روند تغییرات نرخ رشد جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت: نرخ رشد جمعیت در ایران از عدد 3.91 در سال 1395 به عدد 0.6 در سال 1401 رسیده که خبر از یک بحران ملی می دهد.

وی در ادامه افزود: موضوع بحران جمعیت در ایران به قدری جدی است که برژینسکی نظریه پرداز امریکایی در این خصوص بیان می کند: (به سیاستمداران کشورم توصیه کرده ام از فکر حمله پیش دستانه به تاسیسات اتمی ایران اجتناب کنند و مذاکره با ایران را آغاز نمایند، بالاتر اینکه بازی طولانی مدتی در پیش بگیرند چرا که گذر زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع بقای رژیم کنونی نیست.)

این پژوهشگر حوزه جمعیت اظهار داشت: طبق آمارهای رسمی تعداد تولدهای کل کشور در سال 1394 عدد 1.570.000 نفر بود که این آمار در سال 1402 به عدد 1.060.000 نفر رسیده است. این در حالی است که علاوه بر کاهش موالید، حدود 350 هزار سقط جنین به صورت ارادی و بدون مجوز پزشک قانونی در سال 1399 صورت گرفته است.

قاسمی تعداد بالای فرزندان را عامل اصلی در کاهش طلاق در جامعه برشمرد و گفت: طبق آمارهای رسمی حدود 70 درصد از طلاق های صورت گرفته در کشور مربوط به زوجینی می باشد که اصلا فرزند نداشته، و حدود 20 درصد از آمار طلاق مربوط به خانواه هایی است که دارای یک فرزند بوده و خانواده هایی که دارای 3 فرزند و بیشتر هستند کمتر از 2درصد آمار طلاق در ایران را تشکیل می دهند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.