رسیدن به مقام عبودیت بالاترین درجه کمال است
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، آیت الله سید رحیم توکل استاد حوزه علمیه قم در جشن مبعث رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) که در مسجد جامع برگزار شد، با قرائت آیه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» گفت: خداوند انسان را امر به عبادت کرده است در حالی که کمال محض است و انسان در مقام نقص محض با عبادت به مقام عبودیت می رسد.
وی با اشاره به معراج رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و بیان لفظ عبد به جای لفظ رسول، افزود: خداوند در آیه «سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ» به معراج رفتن پیامبر نه بر اثر رسول بودن که بر اثر رسیدن به مرتبه عبدالله است و هر انسانی با رسیدن به این مرتبه می تواند عروج کند و به معراج برسد.
آیت الله توکل رسیدن به مقام عبودیت را دارای دو مانع بیان داشت و گفت: این موانع سبب حرکت شده و تا حرکت نباشد، سیری وجودی ندارد و انسان به مقامی نخواهد رسید و اگر این دو مانع بر انسان مسلط شود، ذلت دنیا و آخرت را به همراه دارد.
وی در ادامه بیان کرد: مانع اول در درون جان انسان است که به تعبیر قرآن به نفس اماره و بعد شهوانی انسان مربوط است و به شیطان درون تعبیر می شود و مانع دوم شیطان بیرونی است و خداوند برای شیطان درون، پیامبر درون یا همان عقل را گذاشت و برای شیطان بیرون انبیا و پیامبران را مبعوث کرد.
استاد حوزه علمیه قم درباره شیطان بیرون با قرائت آیات آخر سوره «ص» بیان کرد: آن چه در آیات الهی درباره شیطان بیرون وارد شده که زمانی که از درگاه الهی رانده شد قسم یاد کرد که انسان را از صراط مستقیم دور کند و از همه جهات به او حمله کند و در تمام آیاتی که بحث مقابله انسان با شیطان در قرآن بیان شده با تأکید آمده است.
وی در ادامه تصریح کرد: خداوند برای مقابله با شیطان بیرون دو راه را بر شیطان بسته است، راه بالا که همان استغاثه و توبه به درگاه الهی و امداد از خداوند است و راه پایین همان بالاترین مرحله خضوع انسان یا سجده است و در این دو حالت است که انسان می تواند بر شیطان بیرونی مسلط شود.
آیت الله توکل از میان دو مانع شیطان درون و بیرون، شیطان درون برای انسان خطرناک تر است، افزود: خداوند در خود قرآن آورده که کید شیطان ضعیف است و و از چهار راه تحریک نفس اماره، توجیه گری اعمال، زیبا جلوه دادن اعمال و به تاخیر انداختن توبه و انابه سبب گناه در انسان می شود که نبرد با دشمن بیرون به جهاد اصغر تعبیر شده است.
وی در ادامه بیان داشت: دشمن درون یا همان نفس اماره و بعد شهوانی انسان خطرناک ترین دشمن او است «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» که حتی در عبادت نیز به سراغ انسان می آید و انجام عبادات است که رحمت خداوند را شامل حال انسان می کند، و اگر لطف الهی نباشد، همین عبادات باعث سقوط انسان خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نفس در وجود انسان ظهور کند کمتر انسانی توان مقابله خواهد داشت و به خاطر تفاوت طبع انسان برای هر فردی از راهی وارد می شود چنان که خداوند فرموده دشمن ترین دشمنان در وجود خود انسان است.
وی در ادامه افزود: جهاد اکبر یا همان مبارزه با نفس بالاترین جهاد است و خطر این دشمن زمانی زیادتر می شود که انسان از مراتب نفس خود بی خبر است و بی خبری از دشمن باعث ضربه پذیری می شود و تا زمانی که نتوانیم نقاط ضعف خود را بشناسیم نخواهیم توانست با دشمن درون مبارزه کنیم
افزودن دیدگاه جدید