مهارتهای فردی برای یک مبلغ(2)
همه ما در یک اجتماعی زندگی می کنیم که یکی از مهمترين پل ارتباطي ميان ما با دیگران از طریق «گوش دادن» صورت ميگيرد.گوش دادن فعال یک مهارت فردی است که شخص مبلغ با آشنایی آن می تواند شخص مقابل را درک و چه بسا به عمق مشکل فرد پی ببرد، و او را هدایت و کمک کند.
مهارتها و نکات مهم در گوش دادن فعال:
1). در حين رويارويی با هر مراجعه كنندهای تا زمانی كه كاملاً متوجه موضوع نشدهایم، زمان گفتوگو را به بعد موكول نكنیم.
2). در طول صحبت كردن طرف مقابل، مشغول قضاوت و ارزشگذاری كلام او در ذهن خودم نباشیم.
3). بدون پيشداوری و فارغ از شنيدههای قبلی، به سخنان طرف مقابل گوش کنیم. و ذهن خویش را با نگاهي تازه، به تحليل مسئله مورد نظر متمرکز سازیم.
4). بعد از اتمام حرفهای طرف مقابل لازم نیست همان لحظه تصمیم بگیریم،می توان هر تصمیم و یا ارداه ای را به زمان دیگری واگذار کنیم.
5). در حين گفتوگو با حركات سر و كلمات مناسب تمايل و علاقمندی خود را به شنيدن حرفهای طرف مقابل نشان دهیم.
6). در طول گفتوگو تلاش كنیم كه اصل كلام و منظور طرف مقابل را درك كرده وفقط به برداشت ذهنی خود اكتفا نكنیم.
7).خشم مانع فهم درست معانی خواهد شد، بنابراين درزمان گوش دادن تلاش كنیم با سكوت بيشتر و توجه به بيان و احساس گوينده موجب كنترل خشم در خود شویم.
(چه بسا خشم بیجا و بی مورد بوده، وبعد از گوش دادن مساله کاملا روش شود، و ما متوجه اشتباه خود بشویم.)
8). در مواقعی كه احساس میشود که منظور طرف مبهم است، با جملات واضحتر و با استفاده از كلمات گوينده از او سوال کنیم.
9). تا حد امكان سخن گوينده را نباید قطع كنیم. اما اگر از نظر زمان در تنگنا باشیم، اين مورد را با لحن مناسبی مطرح كرده و حتماً قرار گفتوگوی بعدی را معين كنیم.
10). در هنگام شنيدن با بدنی مايل به جلو و در فاصلهاي مناسب رودرروی طرف مقابل قرار بگيریم و با وضعيتی گرم و پذيرا، هشياری همراه با آرامش خود را به او انتقال دهیم.
11). در حين گوش دادن سعی كنیم عوامل محيطی مزاحم را به حداقل برسانیم مثلاً تلويزيون و راديو را خاموش كنیم، گاهی حتی تلفن را قطع كنیم و يا در را ببنیدم.
12). در گفتوگو با طرف مقابل سعی كنیم سؤالات كمتری بپرسیم تا او وقت بيشتری براي سخن گفتن داشته باشد و هدايت مكالمه به دست او باشد.
13). در صورت نياز به پرسش، از سؤالات باز استفاده كنیم، يعنی سؤالاتی كه به پاسخی بيشتر از يك كلمه احتياج دارند.
14). در هنگام سكوت به سخنان طرف مقابل بیانديشم و سعی كنیم احساس او را بفهمیم.
15). تظاهر به فهميدن نكنیم و هر زمان كه به هر علت مثل خيالپردازي و فكر كردن به آنچه او قبلا گفته بود، متوجه باقی حرفهای او نشدیم، از او بخواهیم كه سخنش را تكرار كند.
16). گرمی و صميميت و تن صدا و نحوه بيان وانعکاس احساس از طرف ما میتواند همدلی ما را نشان دهد.
...........................
افزودن دیدگاه جدید