رفتن به محتوای اصلی
مدیر مدرسه علمیه علوی قم:

مخاطب شناسی از لوازم تبلیغ موفق است

تاریخ انتشار:
مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: مبلغ نباید از سیاست بیرون باشد، باید خط نظام را دنبال و مسیر اصلی امام(ره) و رهبری را تبلیغ و ترویج کند در عین حال نباید پیرو حزبی باشد و در صحبت‌ هایش از آن حزب خاص دفاع کند.
اقبالی

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین اقبالی در گفتگویی با بیان این که حوزه رسالت بزرگی برای تبلیغ و رساندن پیام اسلام و قرآن به گوش مردم دارد اظهارداشت: تأثیر زمان‌ ها، مکان‌ ها و همچنین افراد به عنوان زمینه‌ های تبلیغی در رساندن پیام، مختلف است.

وی با بیان این که پیامی کارساز است که در زمان و مکانی مناسب به مخاطبین آماده و فراگیر رسانده شود تصریح کرد: ایام محرم و به ویژه رمضان که ماه بندگی است، فرصت مناسبی است که مبلغین از این فرصت برای راهنمایی کردن و هدایت و ارشاد مردم استفاده کنند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به اینکه برای برقراری ارتباط بین مبلغ و مخاطب چند ویژگی لازم است افزود: اولین ویژگی که به عنوان چاشنی کار لازم است اخلاص است، کار مبلغ و هجرتش به منطقه‌ ای که برای تبلیغ می‌ رود باید برای رضای خدا باشد و هدف و انگیزه دیگری نداشته باشد.

وی ابراز داشت: مبلغ هیچ هدف و منظوری به جز رضای خدا نباید داشته باشد و چون بر سر سفره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رشد کرده است، باید وظیفه خود بداند که پیام دین را به دیگران برساند.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی گفت: ویژگی دوم یک مبلغ این است که مخاطب خود را به خوبی بشناسد که در چه مقطع سنی و در چه سطحی از معلومات است و اگر مخاطب را نشناسد در کار خود موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه قرآن می‌ فرماید که بعضی را باید با حکمت با آن ها سخن گفت، بیان کرد: عده‌ ای نیاز است که با آن ها محکم سخن گفت و عده‌ ای نیز نیاز دارند که موعظه شوند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم ادامه داد: عده‌ای نیاز دارند که با آن ها بحث و مناظره کرد تا شبهات انحرافی در وجود آن ها از بین برود، چون آن ها با این شبهات زندگی می‌ کنند و احتیاج به استدلال قوی دارند.

وی با بیان این که در تبلیغ حتی شناخت مخاطبان جوان، نوجوان و پیر نیز مهم است گفت: همان‌ طور که ما متخصصان اطفال، جوان و پیر داریم در تبلیغ دین نیز نیازمند به متخصصانی برای سنین مختلفی هستیم و باید به صورت تخصصی کار کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با بیان اینکه آگاه بودن به مسائل دینی و مسائل روز و شیوه‌ های تبلیغی از ویژگی‌ های دیگر مبلغ است افزود: امروز دیگر نمی‌ توانیم مانند گذشته به تبلیغ بپردازیم و باید قالب‌ ها عوض شود.

وی با اشاره به اینکه امروز باید دقت کنیم که در تبلیغ به چه چیزی نیاز داریم اذعان داشت: مبلغ باید اطلاعات بالایی داشته و احاطه‌اش به دین و مسائل دینی در سطح بالایی باشد چون مردم ما نیز دارای تحصیلات هستند و مانند شصت سال پیش نیستند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با بیان اینکه تأثیر عمل یک مبلغ از گفتارش بیشتر است گفت: گاهی مردم به عمل یک مبلغ نگاه می‌ کنند تا گفتار او؛ خیلی وقت‌ ها با عملمان می‌ توانیم دیگران را ارشاد کنیم.

وی بیان کرد: یک مبلغ نباید از سیاست بیرون باشد و باید خط و خطوط نظام را دنبال و مسیر اصلی و خط مشی امام(ره) و رهبری را تبلیغ و ترویج کند در عین حال نباید پیرو حزبی بوده و در صحبت‌ هایش از آن حزب خاص دفاع کند.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی گفت: امروز سیاستمداران در کشور های استکباری با فریب کاری‌ هایی که توسط رسانه‌ هایشان صورت می‌ گیرد در دنیا ظلم و ستم می‌ کنند و یک مبلغ نمی‌ تواند از این مسائل جدا باشد؛ چون این مسائل از اسلام جدا نیست و آموزه‌ های دینی به ما یاد می‌ دهد که از مظلوم دفاع کرده و با ظلم و ستم مبارزه کنیم.

وی مطرح کرد: یکی از مهم‌ ترین وظایف یک مبلغ تبیین خط و خطوط انحرافی و شناساندن آن ها به جوانان است تا از انحراف آن ها در این دنیای پر از شبهه جلوگیری کند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: یک مبلغ موفق علاوه بر زهد و ساده زیستی، می‌تواند با تعامل و ارتباط خوب با مردم و جوانان بهترین تأثیر را در این ایام مبارک داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.