هیچ گاه در زندگی از معرض امتحان و آزمایش به دور نیستیم
به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، آیت الله رضا استادی، طی سخنانی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که ما در لحظه لحظه زندگی خود در معرض آزمایش و امتحان قرار داریم، اظهار داشت: باید همواره از خدا بخواهیم که ما را در سر این دو راهی ها هدایت و راهنمایی کند تا در دنیا و آخرت سربلند باشیم.
وی با اشاره به چرایی انجام امتحان از سوی پروردگار عالم گفت: یک بخش این مساله به اثرات تربیتی برمی گردد که در شب های گذشته راجع به آن صحبت شد و عرض کردیم که اگر فردی بداند که خداوند متعال همواره در حال امتحان وی است، هیچگاه از این موضوع غافل نشده و لذا می کوشد که در آزمایش های الهی سربلند باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فراز هایی از تفسیر المیزان گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در همین باره می گوید که اگر انسان ها مورد امتحان قرار نگیرند، اساساً هدف الهی محقق نمی شود.
وی افزود: در مسائل جامعه ما، معمولاً امتحان از کسی واقع می شود که نمی داند، ولی با امتحان می خواهد بداند و او امتحان می شود تا آنچه برایش یا برای دیگران مجهول است، هویدا و معلوم گردد و حال آن که برای خدای متعال، جهل متصور نیست، یعنی خداوند به همه چیز عالم است، اما می خواهد که برای فرد و دیگران هم روشن شود که دارای چه وضع و کارنامه ای است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که امتحانات بشری نیز همیشه ملازم با جهل و لزوماً برای رفع جهل نیست، چرا که گاهی امتحان صورت می گیرد تا خود فرد بداند در چه وضعی قرار دارد.
وی اضافه کرد: گاهی ما انسان ها پیش خود فکر می کنیم که با چهار تا عبادتی که انجام می دهیم، آدم های بسیار خوب و بندگان خالصی هستیم، اما خدای متعال، دو تا امتحان برایمان قرار می دهد تا به خودمان بفهماند که فلانی، تو آن چیزی که می گویی و ادعایش را داری نیستی.
آیت الله استادی بیان داشت: گاهی نیز امتحان الهی به خاطر آن است که مشخص شود چرا عده ای نزد خداوند دارای جایگاه و مرتبت والایی هستند؛ مثل استادی که در حوزه از شاگردان خود امتحان می گیرد تا به بقیه نشان دهد، چرا فلانی از جهت علمی بیشتر مورد عنایت اوست.
وی گفت: در دنیا و برزخ مقاماتی وجود دارد و ما انسان ها با همین امتحانات است که درجاتمان مشخص شده و در آن دنیا جایگاه و مرتبت افراد از هم متمایز و مشخص می شود.
افزودن دیدگاه جدید