شیوه های بیان احکام(2)
4- شیوه نکتهای
مربی در این شیوه، احکام موردنیاز مخاطبان را به میزان وقت خود در قالب نکته مطرح میکند.
مثال(1):
چند نکته درباره پیامبر اعظم:
1- تمام نامها و لقبهای پیامبر احترام دارد و بیاحترامی به آنها حرام است.
2- با شنیدن، گفتن، نوشتن و یاد نام پیامبر، ذکر صلوات مستحب است.
3- صلوات گرچه مستحب است، ولی پایان تشهد، واجب است.
مثال(2):
میدانیم به کار بردن طلا مانند آویختن زنجیر طلا به گردن، انگشتر و حلقه طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا و عینک طلا گذاشتن برای مردان، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است. پرسشی که در اینجا پیش میآید، این است که پوشیدن طلای سفید و پلاتین برای مردان چه حکمی دارد؟
برخی از مراجع تقلید، در این باره فرمودهاند: «آنچه طلا نامیده میشود خواه طلای زرد یا سفید یا سرخ باشد، پوشیدن آن برای مردان حرام است. طبق شهادت اهل خبره، طلای سفید، خود نوعی طلا، ولی به رنگ سفید است که حرمت آن گفته شد، اما پلاتین نوعی فلز دیگری است که پوشیدن آن برای مردان، حرام نیست، هرچند بعضی از مردم، پلاتین را همان طلای سفید میدانند».
5- شیوه شمارهای
استاد در این شیوه از احکامی که چند زیر مجموعه دارد، استفاده میکند و چون موضوعهای مختلفی مطرح میشود، برای مخاطبان شیرین و جذاب خواهد بود، به ویژه اگر با امتیازدهی همراه باشد.
پرسش: با این که نماز اول وقت ثواب بیشتری دارد، در چند مورد، تأخیر نماز از اول وقت بهتر است. آیا میتوانید سه مورد از آنها را ذکر کنید؟ پاسخ: برای خواندن نماز به جماعت، برای ادای حقالناس، برای خواندن نماز در مسجد.
6- شیوه نموداری
در شیوه نموداری، موضوعهای درس را میتوان به صورت نمودار، آماده کرد و در قالب اسلاید، اورهد، ویدئو پروجکشن، تابلوهای بَنِر یا تابلوهای وایتبرد و مانند آن نشان داد. برای دیدن نمونهها به قسمت پیوستها مراجعه شود.
7- شیوه کنفرانس
یکی از شیوههای آموزش احکام به صورت میزگرد و کنفرانسی است که استاد در زمینه موضوع خاصی از احکام، مجموعهای از پرسشهایی را مطرح میکند به صورت حضوری پاسخ دهند. برای اینکه این شیوه به خوبی انجام شود، باید در آن زمینه استاد مطالعه کافی داشته باشد و شاگردان و مخاطبان نیز باید با آمادگی لازم وارد جلسه شوند.
8- شیوه وارونه
بیان احکام مسائل مبتلا به مردم با عنوان احکام وارونه یا برداشتهای غلط از احکام یکی از شیوههای کاربردی است که مربی ابتدا تصویری غلط از یکی از احکام موردنیاز مردم بیان میکند و سپس مسئله صحیح را میگوید.
مثال 1:برخی در مسئله تقلید بر این باورند که هر فتوا و دیدگاهی را باید بپذیرند، هر چند برخلاف فتوای مرجع تقلید خودشان باشد، در حالی که باید به فتوای مرجع خود عمل کنند.
مثال 2:برخی مردم فکر میکنند دکتر، محرم است، در حالی که دکتر در شرایط خاص میتواند بیمار را معاینه کند، نه این که محرم او باشد پس اگر در شرایط ویژه نباشد و دکترهای همجنس هم وجود داشته باشد، بیمار نباید نزد جنس مخالف برود.
...........................
افزودن دیدگاه جدید