چهار عامل مهم تیره بختی انسان ها/ تمدن 400 ساله اروپا ریشه در سفره گسترده شده دانش پیامبران دارد
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین انصاریان، استاد حوزه علمیه در ادامه سلسله جلسات اخلاقی با محوریت سعادت و شقاوت که در حسینیه مکتب الزهراء(سلام الله علیها) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اهل شقاوت آن هایی هستند که فرهنگ استوار و مستدل علمی، عقلی و حکیمانه پرودگار متعال را نپذیرفتند و با اختیار، خود را در حوزه مکتب های بشری و شیطانی ناقص در نظر گرفته و از عبادت پرودگار عالم و خدمت به خلق خدا رویگردان شدند.
این استاد حوزه علمیه با بیان این که بر اساس روایتی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که تیره بختان چهار نشانه دارند، تصریح کرد: یکی از این ها که مایه تیره بختی در سراسر عمر می شود خشکی چشم است، خیلی ها این را مطرح می کنند که در قرآن کریم نظر پرودگار راجع به چشم گریان چیست، در سوره مبارکه مائده از از افرادی که در مدینه گرایش قلبی به مشرک بودند و گرایش قلبی به دین خدا پیدا کردند داستان جالبی نقل شده است.
وی ادامه داد: اینان با شناخت اسلام، آن را با جان و دل پذیرفتند، دیدند که آیین خودشان آیین درستی نیست، کارگردان آیینشان انسان های پول پرستی هستند و دهانشان برای خوردن مال مردم با فریبکاری و حیله باز بود، به این نتیجه رسیدند که فرهنگی که متدین به آن هستند باطل است.
هجرت از تنگ خلقی به نرم خویی، هجرت الی الله شمرده می شود
حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با اشاره به برترین هجرت ها خاطرنشان کرد: در حقیقت این بالاترین هجرت و سفر برای انسان از نظر ارزش و سود است که بیاید از باطل به سوی حق و از ظلمت به سوی نور سفر کند، از بدخوری و تنگ خلقی و خشم و غذب، به خوش خلقی و مهربانی و نرم خویی هجرت کند. چنین سفری به تعبیر قرآن کریم هجرت الی الله و هجرت الی الرسول به حساب می آید.
این استاد حوزه علمیه افزود: در حقیقت آن ها دیدند که مکتبشان باطل و ناقص است، سازنده و اثر گذار نیست، در درون انسان تغییر و تحول ایجاد نمی کند، پس باطل را رها کردند و به عقل سلیم تکیه کردند، وقتی که این ها مؤمن شدند در حوزه ایمان ویژگی هایی را پذیرفتند، یکی از این ها گریه و زاری بود، اگر گریه من دارای ارزش و قیمت غیر قابل حساب باشد یعنی با تکیه بر دل از عذاب خدا خوف داشته باشد، در اینصورت ارزشی فوق العاده پیدا می کند.
وی با اشاره به این که همه کار های پرودگار در حکمت و دلیلی مستتر است، یادآور شد: حضرت یعقوب(علیه السلام) در فراغ یوسف(علیه السلام) سی سال گریه کرد تا کور شد، برادران یوسف پس از این که او را به چاه انداختند نزد پدر اشکی فریبکارانه می ریختند، اما سؤال اینجاست که آیا خداوند متعال نمی توانست به یعقوب نشانی یوسف را بدهد؟ آیا او پس از رسیدن به مصر نمی توانست به سوی پدر برود و او را از نگرانی و فراغ سال های عمر برهاند؟
حجت الاسلام و المسلمین انصاریان ادامه داد: همه این ها به راحتی ممکن بود، اما اگر یوسف(علیه السلام) از آن چاه از سوی یعقوب نبی(علیه السلام) خارج می شد، مردم مصر روش ساخت سیلو را نمی آموختند و 7 سال در قحطی و گرسنگی به سر می بردند. کار یوسف در حفظ گندم، حبوبات و دانه های نباتی و غلات بی نظیر بود. سبزشان نکرد و نگذاشت تا آن ها از بین بروند.
نهج البلاغه 700 سال پیش از حمله چنگیز به ایران، ظاهر و قیافه آن ها را توصیف کرده بود
این استاد حوزه علمیه با بیان این که امروز ریشه همه رشته های علمی دانش انبیاء خداوند است، گفت: سدسازی قوی و ماهرانه را یک پیغمبر به مردم یاد داد، شیشه ریختن را سلیمان(علیه السلام) به مردم آموخت، آهن و نرم کردن آن و مفتول سازی اش را حضرت داوود(علیه السلام) یاد مردم داد، قوی ترین درمان دردهای بی علاج را حضرت مسیح(علیه السلام) به بازار زندگی آورد، قرآن کریم می فرماید: خیاطی را ما به ادریس(علیه السلام) آموختیم.
وی ادامه داد: ریشه این تمدنی که الان دست 7 میلیارد نمک نشاس نمک بحرام است، در وجود انبیاء خدا بوده است، پرداختن به ریشه این تمدن در اروپا، آمریکا و بخشی از آفریقا چه ارزشی دارد؟ مردم بر سر سفره انبیاء نشسته اند و لگدپرانی می کنند، کاریکاتور و فیلم در توهین به پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می سازند، تمدن جدید پیدا شده 400 ساله اروپا از سر سفره دانشی که پیامبر و مسلمانان گسترده اند به وجود آمده است و خودشان به این مهم اذعان دارند.
حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با اشاره به سایر حکمت هایی که در قرآن و کتب معتبر علمی آمده است، اظهار کرد: امامان ما هم از وقایعی که در گذشته به صورت مطلق اتفاق افتاده بودند و هم از وقایع آینده مطلع هستند، ملت ما باید نهج البلاغه را بخوانند، این کتاب سال های پیش از زمان مقدر از حمله مغول به بغداد و کشتار وسیع مغول خبر داده است، 700 سال پیش از حمله چنگیز به ایران و هلاکوخان به بغداد شکل و قیافه آن ها توصیف شده است.
خشکی چشم، گناه پیوسته، وابسته مادیات بودن و سنگ دلی؛ چهار شاخصه تیره بختی
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تیره بختی های امروزه تصریح کرد: خداوند دوست دارد چشم بنده اش گریه داشته و لبریز از عشق و محبت باشد، یکی از علایم تیره بختی خشکی چشم است، خداوند به حضرت مسیح(علیه السلام) می گوید وقتی می خواهی نزد من بیایی برای دعا و مناجات با حالت تضرع و گریه بیا، در حقیقت باید با دل شکسته نزد خداوند متعال رفت.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که مایه تیره بختی است، سنگدلی و بی رحم بودن است، این که انسان حوادث، بلا و رنج های زمانه را ببیند و دلش برای آن ها نسوزد، مایه تیره بختی است. یکی دیگر از این عوامل این است که پول روی هم بچیند و آن را در مسیر خداوند متعال خرج نکند، امروزه بیش تر کارخانه ها پول دسته می کنند، اینان می توانند بروند در محله های نیازمند و محتاج، کار های عام المنفعه کنند و مسجد، حسینیه، مدرسه، درمانگاه و کتابخانه بسازند.
حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با اشاره به دست برنداشتن از گناهان در طول زندگی خاطرنشان کرد: این ثروتمندان بی رحمند و تا لحظه مرگ فدای پول و مادیات دنیا هستند، پافشاری در گناه عامل چهارم تیره بختی است، کسانی هستند که هر شب، هر هفته، هر ماه و هر سال گناه می کنند و از آن دست بر نمی دارند، کسانی که به این چهار دسته تیره بختی دچار شدند در های رحمت پروردگار به سوی آن ها قفل می شود. امیدواریم ما جزو این دسته نباشیم.
افزودن دیدگاه جدید