ضرورت تبلیغ
«لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُون ، كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُون »[1]
«كافران بنى اسرائيل بوسيله داوود و عيسى بن مريم لعنت شدند زيرا از حكم حق سركشى كرده و به حقوق ديگران تجاوز مى نمودند و يكديگر را از اعمال زشت باز نمى داشتند، آنان يكديگر را از كارهاى زشتى كه انجام مى دادند باز نمى داشتند (ونهى از منكر نمى كردند). به راستى چه بد است آنچه انجام مى دادند.»
پيام ها:
1- گروهى از بنى اسرائيل، مورد لعن پيامبران خود قرار گرفتند. «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا»
2- عصيان وتجاوز، انسان را به كفر مى كشاند. كَفَرُوا ... بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ
3- انبيا، هميشه دعا نمى كنند، گاهى هم نفرين مى كنند. لُعِنَ ... عَلى لِسانِ داوُدَ وَ ...
4- گناه و تجاوز، لعنت پيامبران را به دنبال دارد. لُعِنَ ... بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ
5- تجاوز و قانون شكنى، شيوه ى بنى اسرائيل است. «كانُوا يَعْتَدُونَ»
6- كسى كه نسبت به فساد، بى تفاوت باشد، ملعون انبياست. لُعِنَ ... لا يَتَناهَوْنَ
7- نهى از منكر، مخصوص دين اسلام نيست. «كانُوا لا يَتَناهَوْنَ»
8- نهى از منكر، يك وظيفه ى همگانى و عمومى است. «لا يَتَناهَوْنَ»
9- در جامعه ى بنى اسرائيل و يهود، فساد رواج داشته است. «مُنكَرٍ فَعَلُوهُ»
10- ترك امر به معروف، زمينه ساز كفر است. لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... كانُوا لا يَتَناهَوْنَ ...[2]
پی نوشت:
[1] مائده/ 78، 79.
[2] تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 351و352.
افزودن دیدگاه جدید