استقرار گروه های تبلیغی در مواکب و مسیر پیاده روی اربعین
حجت الاسلام و المسلمین محسن کرفی رئیس اداره گروه های تبلیغی اداره کل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار بلاغ از استقرار گروه های تبلیغی در مواکب و مسیر پیاده روی اربعین امسال خبرداد که در ادامه می خوانیم.
*لطفا بفرمایید که تعداد مبلغان اعزامی از طرف نهاد های مختلف از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چند نفر بوده و در کدام مکان ها مستقر شده بودند؟
تعداد کل مبلغین اعزامی دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، جامعه المصطفی، تشکلها و نیز نیروهای ستادی مجموعا حدود 1600 نفر بود که به صورت عمومی و تخصصی ، مربی ویژه کودک و نوجوان و راوی به تبلیغ می پرداختند.
*در چه محل هایی مستقر شده بودند؟
در محورهای مختلف از جمله محور مهران، چزابه، شلمچه، نجف، سامرا، کاظمین، کوفه، کربلا، نجف به حیدریه، حیدریه به کربلا و... از تاریخ 20 آبان ماه تا 2 آذر ماه امسال استقرار یافته بودند.
*با توجه به حضور شما در قرارگاه کربلا در این ایام، مبلغان به چه فعالیتی هایی مشغول بودند؟
فعالیت های مبلغان عزیز در جایگاه های مختلف متفاوت بود، به عنوان نمونه می توان گفت:
الف : در مواکب:
اقامه نماز جماعت در سه وعده از شبانه روز؛
سخنرانی بین الصلاتین در ظهر و عصر، مغرب و عشاء؛
تبلیغ چهره به چهره؛
پاسخ به سئوالات شرعی و اعتقادی؛
پاسخ به شبهات؛
برگزاری حلقه معرفت؛
برگزاری مسابقه؛
برگزاری زیارت عاشور و اربعین؛
ب: خیمه گاه ها:
سخنرانی و مداحی؛
تبلیغ چهره به چهره؛
پاسخ به سوالات شرعی و اعتقادی؛
پاسخ به شبهات؛
ج: بین الحرمین و داخل حرم ها
حلقه های معرفت؛
پاسخ به سئوالات؛
پاسخ به شبهات؛
تبلیغ چهره به چهره؛
د: راویان
اجرای برنامه و پرده خوانی، بیان وقایع عاشورا و حوادث پس از آن در موکب های مختلف؛
ه: کودک و نوجوان
برگزاری مسابقه؛
اجرای برنامه ویژه کودک ونوجوان؛
و: زبان دانان
تبلیغ چهره به چهره و پاسخ به سوالات؛
*به نظر شما حضور مبلغان دینی در این پیاده روی چه ضرورتی دارد؟
با توجه به اهمیت زیارت اربعین و حضور بیش از بیست میلیون زائر از کشورهای مختلف، وجود عناصر و تفکرات مختلف، فعالیت جریانهای معاند مذهب تشیع، سوالات و شبهات بسیار زیاد زائرین، فرصت بسیار خوب و مغتنم برای بیان اعتقادات واقعی تشیع و همچنین موقعیت خوب صدور انقلاب اسلامی، وجود روحانیون و مبلغان توانمند بصورت سازماندهی شده برای پربار شدن این سفر معنوی بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.
*نظر به حضور و نظارتی که از نزدیک داشتید آیا می توانید به نقاط قوت و ضعف فعالیت های تبلیغی اشاره بفرمایید؟
با عنایت خداوند متعال فعالیت ها و تلاشهایی که برای برنامه ریزی ،هماهنگی، آموزش و ... قبل و حین تبلیغ صورت گرفت نقاط قوت بسیار و ضعف بسیار کمی داشت که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
نقاط قوت:
1. نظر به حضور بیش از بیست میلیون زائر از کشورهای مختلف و زمینه نشر معارف اصیل تشیع و از طرفی وجود عناصر و تفکرات مختلف و همچنین فعالیت جریانهای معاند مذهب شیعی و نیز سوالات و شبهات بسیار زیاد زائرین یکی از فرصت های بسیار مغتنم حضور مبلغان بوده که الحمد لله این امر در اربعین سال جاری تحقق یافت.
2. با توجه به ازدحام بیش از حد مردم در حرمها و خیابان های اطراف، برای اغلب زائرین امکان حضور در حرمها میسر نبوده و اغلب اوقات در موکبها مستقر بودند و مبلغان به تبلیغ و بیان معارف اسلامی و رفع شبهات و نیز برگزاری حلقه های معرفت و سخنرانی و مداحی پرداخته که این موضوع از نقاط بسیار خوبی بود که در این اعزام به آن توجه شد و الحمدالله مورد استقبال زائران و مسئولان موکب ها قرار گرفت.
3.برگزاری نماز جماعت در اغلب موکب هائی که مبلغان حضور داشتند یکی از نقاط بسیار خوبی بود.
4. برنامه ریزی کلی اعزام توسط ستاد اربعین متشکل از دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه ، سازمان حج و زیارت، معاونت تبلیغ حوزه و تشکل ها از جمله مسائلی بود که در سایر اعزام ها یا نبوده یا کمرنگ بوده است.
5. تأمین نیازمندی های حمایتی مورد نیاز طلاب به صورت منسجم که از قبل در نظر گرفته شده بود.
6. فراگیری طرح برای کلیه زایران در سنین مختلف.
7. یکی از مسائل بسیار محسوس حضور برخی جوانان ایرانی برای قمه زدن بود که معمولا پس از صحبت با روحانیون اعزامی منصرف می شدند که چندین مورد را بنده از نزدیک مشاهده نمودم.
نقاط ضعف:
تعداد مبلغین برای برخی مکانها بسیار کم در نظر گرفته شده بود و همین امر موجب فشار کاری بر مبلغان و حتی موجب کسالت و بیماری برخی گردید.
*آیا توصیه و پیشنهادی برای پربار شدن این سفر معنوی دارید؟
1. توجه ویژه به اعزام مبلغان در اربعین با توجه به ضرورتهای ذکر شده و نیز ضرورت اعزام در ایام دهه محرم باتوجه به برپائی موکبها در آن ایام؛
2. ضرورت جذب و گزینش طلاب ویژه تبلیغ در عتبات عالیات بصورت تخصصی با انجام آزمون، مصاحبه و ... از هم اکنون برنامه ریزی شود.
3. لزوم ارائه آموزشهای لازم در طول سال بصورت حضوری و غیر حضوری و انجام آزمون برای کلیه افراد قبل از جذب؛
4. لزوم شناسائی و معرفی مسئولان موکب ها و مبلغان قبل از سفر به یکدیگر؛
5. بکارگیری مبلغان هر استان در مواکب همان استان؛
6. در مواکب مشترک هم مبلغ و روحانی فارسی و هم مبلغ و روحانی آشنا به زبان عربی در نظر گرفته شود؛
7. مناسب است قبل از ورودی های حرم ها یک چادر ویژه پاسخ به سئوالات متشکل از روحانیون آشنا به زبان های فارسی، اردو، عربی، انگلیسی قرار داد شود تا نسبت به پاسخ به سئوالات و شبهات اقدام نمایند.
8. تهیه بروشور به زبان های مختلف و توزیع آنان در چادرهای پاسخ به سئوالات ضروری به نظر می رسد.
9. در نظر گرفتن موکب های ویژه مشاوره؛
10. جایگاه و غرفه های ویژه فعالیت تبلیغی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود و در هر جایگاه مبلغانی آشنا به زبان عربی هم حضور داشته باشد.
11. حضور نخبگان تبلیغی در مواکب بزرگ که بین 3 تا 10 هزار زائر دارد از بهترین موقعیت هایی است که می شود از توانمندی نخبگان استفاده کرد.
12. تهیه متون ویژه به تناسب اماکن مختلف و در اختیار قرار دادن آن به مبلغ یکی از ضروریات می باشد.
13. تهیه برنامه های ده روز به صورت درسنامه به تناسب اماکن مختلف؛
14. ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از مواکب مختلف (ایرانی و غیر ایرانی)؛
15. نرم افزارهای مختلفی تهیه و در اختیار مبلغان قرار داده شود تا از طریق بلوتوثِ گوشی های مبلغان در اختیار زائران قرار دهند (نرم افزار قرآن، مفاتیح، ادعیه ویژه، مداحی، سخنرانی و ....)؛
16. لزوم هماهنگی قبلی و اخذ موافقت فعالیت مبلغان در همه اماکن و مواکب از بالاترین مسئولان تصمیم گیرنده در عراق برای جلوگیری از عدم فعالیت تبلیغی در برخی اماکن و ابلاغ آن به همه مسئولان در اماکن و مواکب و ....؛
در پایان برخود لازم می بینم از زحمات و تلاش های همه کسانی که از ماهها زحمات زیادی را متقبل گشته و امر برنامه ریزی، ساماندهی و اعزام را برعهده داشتند کمال تقدیر و تشکر نموده و از خداوند متعال توفیق هر چه بیشتر آنان را طلب می نمایم.
افزودن دیدگاه جدید