مدارک حوزوی بر اساس هنرمندی طلاب در ارائه محتواهای دینی ارائه گردد
به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در نخستین کارگاه مدیران مراکز آموزش های کاربردی حوزه های علمیه با تأکید بر این که هر علمی که در راه عبادت الهی ثمری نداشته باشد، ارزشی نخواهد یافت، تصریح کرد: تمام اقرأها و آموزش های انسانی، باید یه سجده در پیشگاه ذات اقدس منتهی گردد.
وی با بیان این که نگاه های آموزشی را فراتر از برنامه ها پیگیری و مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: خنده یکی از مهمترین اصول و ابزارهای تبشیری است که کمتر مورد توجه عرصه های تبلیغی در ارائه محتواهای آموزش دینی قرار می گیرد.
سخنران این نشست در ادامه به خاطراتی در رابطه با استفاده از ظرفیت خنده اشاره نمود و یادآور شد: برخوردهای صرفاً اداری در مجموعه های حوزوی، یکی از معضلاتی است که در صورت اصلاح این موضوع، به اقدامات ارزشمندی در حوزه های دینی دست خواهیم یافت.
استاد قرائتی با اشاره به این که مدرک های آموزشی به مانعی برای فعالیت های دینی تبدیل شده اند، یادآور شد: متاسفانه توجه بیش از اندازه به عناوین حوزوی و مجموعه های علمی، خود مانعی پیش روی ورود به عرصه های مختلف تبلیغی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که طرح تحول نویسی، نیازمند توجه به تحول های درونی و نفسانی است، خاطرنشان کرد: باید مدرک های حوزوی بر اساس هنرمندی طلاب در ارائه محتواهای دینی و در راستای استفاده از ظرفیت ایشان ارائه گردد؛ امام خمینی(ره) نیز بر اساس همین شاخصه هنرمندی، به کودکی 13 ساله عنوان رهبری را به کار بردند.
این مفسر قرآن، شناسایی طلاب فاضل، فارق، عاشق، بی تکلف و هنرمند را از مقدمات نگارش طرح های تحولی عنوان کرد و ابراز داشت: در نگاشت طرح های تحولی ضمن توجه به بعد ملی آن، باید همزمان به معیارهای حوزوی و ظرفیت های دانشگاهی توجه داشته باشیم.
وی ایجاد تحول در اندیشه های تبلیغی را یکی از مولفه های مهم طرح تحول تبلیغی عنوان کرد و اذعان داشت: باید ضمن استفاده از تجربیات مراکز حوزوی و هم افزایی فعالیت ها، مهارت های دانش افزایی به ویژه در حوزه انتقال مفاهیم دینی و قرآنی جدی گرفته شود.
استاد قرائتی در پایان نهادینه سازی نماز، اهتمام به معارف قرآنی و ارائه بایسته های منتظر مهدوی را مهمترین مولفه های تاثیرگذار پیش روی مراکز دانش افزایی حوزه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: قرآن کریم باید بر اساس اصولی ترجمه و تفسیر گردد که جوامع غیر اسلامی نیز بتوانند با مطالعه آن، معانی مورد نظر آیات الهی را احصا نمایند.
افزودن دیدگاه جدید