رفتن به محتوای اصلی
حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی بیان کرد:

توانایی سازگاری با تعارض ها موجب خوشبختی در زندگی می شود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام جمشیدی در پنجمین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی اظهار داشت: با اینکه خدا ازدواج را موجب آرامش و سکونت قرار داده اما می بینیم که در بسیاری از موارد، اختلافات زیادی در بین افراد متاهل وجود دارد! و از آرامش خبری نیست. در جواب باید گفت که انسان هایی در زندگی زناشویی خود موفق هستند که یک سری از مهارت های مورد نیاز خانواده را کسب نموده و آن در متن زنگی خود اجرا نمایند. خوشبختی فقدان تعارض ها نیست بلکه توانایی سازگاری با آن ها است.
1

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام جمشیدی کارشناس و مشاور در امور مسائل خانواده در پنجمین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن همایش های غدیر برگزار گردید در خصوص موضوع «مهارت گفتگو» مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام جمشیدی اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 21 سوره مبارکه روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً»، یکی از کارکردهای ازدواج و تشکیل خانواده را آرامش مطرح نموده است. به عبارت دیگر خداوند می خواهد تا با ازدواج منزل ما تبدیل به مسکن شود. مسکنی که باعث شود مشکلات روحی در آن ایجاد نشده و یا در صورت ایجاد در آن محل حل شود.

وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند؛ «إنّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزلِهِ و عِيالِهِ إلى ثلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها و إن لَم يَكُن في طَبعِهِ ذلكَ: مُعاشَرَةٍ جَميلةٍ ، و سَعَةٍ بِتَقدِيرٍ ، و غَيرَةٍ بتَحَصُّنٍ»؛ مرد براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد كه اگر هم به طور طبيعى آنها را نداشته باشد، بايد خود را به تكلّف در آنها وا دارد: خوش رفتارى ، گشاده دستىِ سنجيده، و غيرت بر حفاظت از آنها.

این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: سوالی که هم اکنون قابل مطرح شدن است این است که با اینکه خدا ازدواج را موجب آرامش و سکونت قرار داده اما می بینیم که در بسیاری از موارد اختلافات زیادی در بین افراد متاهل وجود دارد! و از آرامش خبری نیست. در جواب باید با توجه به روایت مذکور گفت که انسان هایی در زندگی زناشویی خود موفق هستند که یک سری از مهارت های مورد نیاز خانواده را کسب نموده و آن در متن زنگی خود اجرا نمایند. خوشبختی فقدان تعارض ها نیست بلکه توانایی سازگاری با آن ها است.

حجت الاسلام جمشیدی گفت: مهارت گفتگو نیز از جمله مهارت های واجب و مورد نیازی است که افراد برای داشتن یک زندگی خوب و با آرامش باید آن را کسب نمایند. امام علی علیه السلام بهره افرادی که بد زبان هستند را به طور طبیعی بد می داند؛ «مَنْ سَاءَ لَفْظُهُ سَاءَ حَظُّهُ.»

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه مطالب خود به موانع شایع در را ه گفتگو اشاره کرد و گفت: موادری از جمله «گمانه زنی»، «تغییر تدریجی از گفتگوی مثبت به گفتگوی منفی»، «ناتوانی در گوش دادن» و «سبک گفتگوی ناسالم» موانع شایع در را ه گفتگو می باشد.

حجت الاسلام جمشیدی بیان کرد: از مهارت های لازم برای گوش دادن می توان به «توجه کردن»، «تصدیق تجربه و احساس همسر»، «دعوت به دادن اطلاعات بیشتر» و «شرح شنیده ها» اشاره کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.