رفتن به محتوای اصلی
تربیت نسل مهدوی؛

خانواده؛ اصلی ترین خاستگاه مهدی یاوران و منتظران

تاریخ انتشار:
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اصفهان گفت: آمادگی جهانی برای حکومت مهدوی به سه پیش نیاز: تربیت افراد ولایت محور، ساخت خانواده های مهدوی و تشکیل جامعه مهدوی نیازمندیم تا شاهد جهانی مهدوی با محوریت توحید و ولایت باشیم.

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری شبستان، در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم.
حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» داشته ایم که در ادامه سومین شماره آن را می خوانید:

خانواده های معرفی شده قرآن، الگوی خانواده های ولایی و مهدوی
حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور با اشاره به خصایص خانواده آرمانی و تمدن ساز در تاریخ اظهار کرد: در فرهنگ تربیتی قرآن به معرفی خانواده هایی اشاره شده که اعضای آن در تمدن سازی و جریان سازی دینی و اجتماعی، نقش اساسی داشته اند؛ این خانواده ها به عنوان خانواده های آرمانی، می توانند الگو برای خانواده های ولایی و مهدوی قرار گیرند.
وی اضافه کرد: این ظرفیت و امکان وجود دارد که یک خانواده به عشق توحید و امام زمان خود، همیشه در صحنه باشد و با فداکاری و کوشش در راه معنویات الهی، در زمینه سازی تمدن طلایی مهدویت نقش ایفا کند، همچنانکه در طول تاریخ و در دوره های مختلف، بعضا نقش تمدن سازی و جریان سازی دینی بر عهده خانواده ها بوده است.

معرفی چهره های برتر، شیوه تربیتی قرآن
نیلی پور با بیان اینکه یکی از شیوه های تربیتی قرآن، معرفی چهره های برتر در راستای توجه به مباحث خانوادگی و توضیح، تبیین و تشریح ماجراهای خانوادگی آنان است، افزود: قرآن کریم، داستان های خانوادگی را با عباراتی همچون: «آل یا اهل» بیان کرده است و آل موسی، آل هارون، آل ابراهیم، آل عمران، آل یعقوب، آل داود و یا اهل البیت از این جمله است و در مواردی به بیان داستان های خانوادگی افرادی همچون لقمان و فرزندش، موسی و مادرش و ایوب و همسرش می پردازد.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان با اشاره به اینکه در قرآن کریم و در داستان تاسیس کعبه و پایه گذاری بیت الله الحرام، نقش محوری و اساسی بر عهده یک بیت و خانواده صالح است، تاکید کرد: قرآن می فرماید؛ «وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا ... ؛ و ( به یاد آرید ) زمانی که ابراهیم و اسماعیل پایه های خانه (کعبه) را بالا می بردند (و می گفتند) پروردگارا (این عمل را) از ما بپذیر ...» و نماد این خانواده آرمانی همچنان در کنار بیت الله الحرام، به عنوان حجر اسماعیل و حریم خانه و خانواده ابراهیم(ع) در منظر حجاج محفوظ مانده است.
وی با بیان اینکه در حیات معنوی و تبلیغی پیامبر(ص) نیز اهل بیت(ع) نقش پررنگ و تاثیرگذاری داشتند، تصریح کرد: تمام اعضای خانواده حضرت(ص) در میدان دفاع از توحید و دیانت و ارزشهای اسلامی و انسانی حضور داشته و نقش بسزایی در تاسیس مدینه الرسول(ص) و تمدن نبوی و تثبیت حکومت دینی و برتری بخشی مکتب اسلامی ایفا کردند که به همین دلیل به اذن خداوند، در کنار مسجدالنبی(ص)، خانه پیامبر(ص) و خانه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) چشم نوازی می کند، این خانواده در جریان مباهله نیز به صحنه آمدند که این حضور در راستای بیان عظمت امیرالمومنین امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) و همچنین ارائه پیام تربیتی، خانوادگی، اصالت بخشی به نهاد خانواده و تاثیر بیوت صالحه در جریان سازی های مثبت تاریخی و دینی و تمدن سازی اسلام است.

حضور خانوادگی در کربلا، از علل و عوامل ماندگاری کربلا
نیلی پور با بیان اینکه در ماجرای تمدن ساز و حماسه کربلا و عاشورا نیز امام حسین(ع) به همراه خانواده حاضر شد، تاکید کرد: امام(ع) با تمام اعضای خانواده خود به خلق حماسه بزرگ عاشورا دست زد و تمام اعضای خانواده ایشان، حتی طفل شیرخوارشان در این راستا نقش مهم و بسزایی ایفا کردند که بی شک یکی از علل و عوامل ماندگاری و تاثیرگذاری این نهضت در طول تاریخ، حضور خانوادگی امام حسین(ع) و وجود زنان و کودکان ایشان در واقعه کربلا است.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اصفهان اضافه کرد: اساسا یکی از مشخصات انسان های موفق، حرکت خانوادگی آنان به سوی آرمان های مقدس توحیدی و ولایی تا سرحد فدایی شدن خود و خانواده در این مسیر است.

نقش خانواده ها در تمدن سازی و تاریخ سازی مهدوی
وی با اشاره به نقش خانواده ها در تمدن سازی مهدوی، گفت: برای آمادگی جهانی برای حکومت مهدوی و آرمانشهر مهدوی به سه پیش نیاز: ساختن افراد مهدوی و ولایت محور، ساختن خانواده های مهدوی و ساختن جامعه مهدوی نیازمندیم تا بتوانیم شاهد جهانی مهدوی با محوریت توحید و ولایت باشیم.
نیلی پور با بیان اینکه ما شرایط و علائمی برای ظهور امام زمان(عج) داریم، گفت: یکی از تفاوت های شرایط با علائم در این است که علائم امور و پدیده هایی است که در اختیار ما نیست مانند صیحه آسمانی و یا خروج سفیانی اما شرایط ظهور، پدیده ها و زمینه هایی است که اراده ما انسانها در آن دخالت خواهد داشت، بطور مثال یکی از شرایط و زمینه های ظهور، وجود 313 عنصر و انسان زبده ای است که به عنوان صحابه امام عصر(عج) در خدمت حضرت(عج) قرار گیرند.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اصفهان با طرح این سوال که آیا برای تربیت این کادر زبده ایمانی و ولایت مدار جزء خانواده، نهاد و سازوکار دیگری می تواند تاثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: تربیت عناصری در طراز یاوران امام زمان(عج) برای انقلاب و تحول جهانی جز با بکارگیری همه ظرفیت های تربیتی انسان ساز در نظام خانواده و کوشش مجدانه پدران و مادران مومن، مصلح و ولایتی انجام پذیر نیست.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.