رفتن به محتوای اصلی
استاد سواد رسانه بیان کرد؛

تاثیر شگرف فیلم و سینما و شبکه خانگی بر تغییر سبک زندگی

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین براتی اظهار داشت: فیلم به عنوان یک اثر هنری و ابزار رسانه پیامی را به مخاطب القا می کند و این هنر زایده دوران مدرن است که با بهره گیری از تکنولوژی های روز توانسته است در سبک زندگی انسان ها تغییر ایجاد نماید.
تاثیر شگرف فیلم و سینمای خانگی بر تغییر سبک زندگی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین حامد براتی استاد سواد رسانه در اردوی آموزشی-توجیهی گروه های تبلیغی اوقات فراغت تابستان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به بیان تاریخچه و ویژگی های فیلم و نمایش آن در سینما و شبکه خانگی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین براتی در ابتدای مطالب خود اظهار داشت: فیلم و بحث شبکه خانگی از موضوعاتی است که در میان قشر روحانیت به دلیل عدم تخصص و یا عدم تصمیم گیری در اجرا به آن کمتر پرداخته می شود. 

وی ادامه داد: فیلم به عنوان یک اثر هنری و ابزار رسانه پیامی را به مخاطب القا می کند و این هنر زایده دوران مدرن است که با بهره گیری از تکنولوژی های روز توانسته است در سبک زندگی انسان ها تغییر ایجاد نماید.

این استاد سواد رسانه به تاریخچه فیلم و سینما در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: اولین صحنه فیلم در سال 1378 میلادی به نمایش گذاشته شد، این صحنه حاوی تعدادی عکس پشت سرهم بوده که یک صحنه متحرک را تشکیل می داد. در سال 1895 نیز اولین فیلم سینمایی ساخته شد، «سینما سولی» اولین سینمای ایران است که در تبریز در سال 1900 میلادی یعنی 5 سال بعد از اولین فیلم سینمایی جهان به دست کاتولیک ها و کشیش های مسیحی و ارمنی تاسیس گردید.

حجت الاسلام و المسلمین براتی در ادامه افزود: در سال 1925 اولین تلویزیون در جهان و در سال 1958 در ایران ساخته شد. در سال 1997 اولین شبکه محتوایی تلویزیونی با نام نتفلیکس توسط کشور امریکا کار خود را آغاز کرد. با تاسیس این شبکه محتوایی عملاً مردم جهان از مطالب عمومی تلوزیون به مطالب این شبکه محتوایی  روی آوردند، شبکه نتفلیکس در سال 2020 مبلغ 30میلیارد دلار برای آمریکا درآمد داشته است این در حالی است که درآمد نفتی ایران در همان سال مبلغ 37 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به صنعت سینمای خانگی در ترکیه، این صنعت را یکی از عوامل برون ساز این کشور از بحران مالی بر شمرد و تصریح کرد: سریال های خانگی در ترکیه موجب گردید تا با ورود به آن از بحران مالی بزرگ خارج شود و هم اکنون 150 کشور جهان با مخاطبی بیش از 500 میلیون نفر پیگیر و بیننده این سریال ها می باشند.

این استاد سواد رسانه بیان کرد: از مهمترین اسپانسرهای فیلم های ترکیه ای، آژانس های گردشگری بوده و با تبلیغات محصور کننده خود موجب شده است تعداد زیادی برای خرید ملک و گردشگری در این کشور اقدام نمایند که این امر کمک شایانی مالی را به کشور ترکیه نموده است.  البته این کشور سعی دارد تا با کمک سریال های فصل بندی و دنباله دار ، تمدن و امپراطوری عثمانی را در جهان به منصه ظهور گذاشته و آن را احیا نماید.

حجت الاسلام و المسلمین براتی گفت: کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، هند، انگلیس و ... هم با ورود به عرصه سینمای خانگی و تولید محتوای تلوزیونی سعی در صدور فرهنگ خود به جهان می باشند.

وی در ادامه به بیان انواع نسل ها اشاره کرد و اظهار داشت: نسل های مختلف دارای ویژگی های مختص به خود می باشد. نسل 16 تا 26 سال را «نسلZ» می نامند و این همان نسلی است که مبلغان در ایام تبلیغی فراغت تابستان با آن روبرو هستند، افردا 4 الی 16 سالف نسل آلفا را تشکیل می دهند که ذهن آنها به سرعت مسائل را پرددازش می کند.

کشور ایران نیز از این صنعت بی بهره نماند و هم اکنون سکوهای فیمو و نماوا در بستر اینترنت به تولید و نشر محتوای تلوزیونی مشغول هستند. نسل های جوان و نوجوان در ایران با توجه به آمارهای رسمی کمتر به مطالب تلوزیون و بیشتر به محتواتی ساخته شده در سینمای خانوادگی روی آورده اند، اگر نظارتی بر این گونه محتوا نباشد قطعا می تواند نوع رفتار و گفتار این نسل ها را تغییر دهد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.