بررسي نحوه ارتباط صحيح با دانشآموزان درتبلیغ
تشکیل کلاس های آموزشی که با رغبت و علاقه دانش آموزان انجام گرفته،فرصت خوبی است تا بتوانیم آنها را با معارف اهل بیت علیهم السلام آشنا کنیم،برای اینکه رسیدن به این هدف، به راحتی میسر شود نیاز به کسب مهارت و فنون کلاس داری است،که ما به مواردی از آنها اشاره می کنیم:
1.اگر شاگردي به كلي بر خطا رود چه كنيم:
اگر به شاگردي برخورد كرديم كه به كلي بر خطا ميرود در نظر داشته باشيم كه خود وي چنين تصوري راجع به خودش ندارد. لذا هرگز نبايد او را محكوم كرد.
بلكه بايد در صدد باشيم كه كنه انديشه او را دريابيم كه اين شيوه مردمان حكيم و آزاده ميباشد. صميمانه بايد بكوشيم نقطهنظر طرف مقابل خود را دريابيم، آنگاه ميتوانيم آنها را اصلاح كنيم، بدون آنكه موجب خشم آنان گرديم. با اين روش ميتوانيم مخاطب را مشتاق شنيدن گفتار خودمان نمائيم.
نكته: بايد دقت كنيم در آغاز كلمه «نه» يا «تو اشتباه مي كني» اگر باشد طرف مقابل تمام فكر خود را در خط دفاعي جمع مي كند. حال آنكه معلميني كه به اين شكل شروع ميكنند: بسيار خوب منم جاي تو بودم همينطور فكر ميكردم حالا اگر اينطور به مسئله نگاه كنيم به نظرت چطور است موفقتر هستند. به عبارتي سعي كنيم تصور كند كه خودش به نتيجهاي كه ما ميخواهيم رسيده است.
2.پرهيز از مباحثه در كلاس:
همواره از بحث كردن اجتناب كنيد و به خاطر داشته باشيد در هيچ مباحثهاي كسي به معني تام برنده نيست. معلمين با تجربه هميشه جلوي ايجاد مناقشه و مباحثه در كلاس را ميگيرند و سعي ميكنند خود شاگرد بتواند به اشتباه خويش پي ببرد و آن را اصلاح كند.
3.نحوه نفوذ در متقاعد ساختن كلاس:
توجه داشته باشيم، اكثريت بچههايي كه در دوره دبيرستاني هستند، به شدت نيازمند محبت و غمگساری اند، احتياج دارند كه كسي درد آنها را بداند و به حال آنها برسد. لذا اگر آنها را تا حدي ارضاء كنيم همواره ما را دوست خواهند داشت.
پس اگر نسبت به كلاس ابراز محبت و يكدلي كنيم، ناخودآگاه همكاري بيشتري براي پيشرفت كلاس انجام ميدهند.
به جاي اينكه با جملاتي نظير «اين مشكل خودتان است» «مسائل كلاس شما ربطي به من ندارند» و... آنها را پشت ديوار غربت بگذاريم. سعي كنيم دانشآموزان را با خود همراه كنيم و متوسل به عواطف عاليه آنها بشويم.
روش ديگر نفوذ و متقاعد ساختن كلاس آن است كه در چشم و خيال بچهها تصور كنيم. دانشآموزان اگر شكلي ببينند و خود آن را تحليل كنند بيشتر قبول دارند تا آنكه راجع به آن شكل معلم به تفسير سخن بگويد.
جمعبندي قواعد متقاعد كردن دانشآموزان:
قاعده اول- بهترين وسيله غلبه در مشاجره و مباحثه، احتراز از ورود به آن است.
قاعده دوم- عقايد طرف مقابل را محترم بشماريد و هرگز به او مگوئيد كه به خطا ميرود و اگر خود را خطاكار ميدانيد صميمانه اعتراف كنيد.
قاعده سوم- به ملايمت سخن آغاز كنيد و دانشآموزا را بكشانيد به جايي كه از ابتداي مكالمه جوابهاي مثبت بدهد.
قاعده چهارم- بگذاريد بچه آزادانه مطالب خود را بيان كند و در ضمن طوري برخورد كنيد كه تلقين شما را از ابتكارات خود، تصور كند.
قاعده پنجم- صميمانه بكوشيد كه مسائل را از دريچه وي بنگريد و با او همدردي كنيد.
قاعده ششم- متوسل به عواطف عاليه بچهها شويد و در چشم و خيال آنان تصرف كنيد و آنها را بر سر رقابت آوريد.
4.انتقاد به جا و دور از تنفر
اگر ضرورت دارد از شاگرد انتقادي بنمائيم، از كجا شروع كنيم. اگر مستقمياً عيب را بگوئيم او به شدت ناراحت ميگردد.
روش عمل مانند كار سلماني است وي قبل از آنكه تيغ را به كار اندازد، زمينه صورت را صابون كاري ميكند. و اين عين رفتاري است كه دانشآموز خطاكار به آن نيازمند است. پس قبل از شروع انتقاد حتماً بايد از روي صدق و صفا بعضي امور مربوط به او را كه واقعاً قابل تمجيد باشند بستائيد و از تحسين مضايقه نكنيد.
براي تبديل رفتارهاي اشخاص به نحوي كه منجر به خشم و خصومت نشود بايد خطاها را به طور غير مستقيم به آنها خاطر نشان كرد.
.................................................................
افزودن دیدگاه جدید